Total Pageviews

Thursday, September 27, 2012

လီနတၳဒီပနီႏွင့္ ျမန္မာစကား၊ သမုိင္းအခင္းအက်င္း- ၁



၁။
မန္လည္ဆရာေတာ္ၾကီး၏ မဟာသုတကာရီမဃေဒဝလကၤာသစ္ကုိ ၁၉ဝ၇ မွာ ပထမအၾကိမ္ပုံႏွိပ္ထုတ္ေဝေတာ့ ၊ အဓိပၸါယ္အဖြင့္က်မ္း လီနတၳဒီပနီ ပူးတြဲပါဝင္သည္။
"ဤမဃေဒဝလကၤာႏႈိက္  မဂဓဘာသာ သကၠဋဘာသာမ်ားကုိ မဆုိခ်န္ထား ဇာတ္ဝတၳဳတုိ ့ႏွင့္ ေပါရာဏစကား ခြဲထားပင့္ရစ္မ်ား မထင္မရွား ကြယ္ငုပ္ေသာ အဓိပၸါယ္အနက္တုိ ့ကုိ ထင္ရွားသိလြယ္ရုံ အက်ဥ္းမွ် လီနတၳဒီပနီ
ကုိ ေရးလုိက္ဦးအ့ံ……" ဟု နိဒါန္းခ်ီထားသည္။

၂။
"တက်ိပ္ခုနစ္ ၊ မဟာရာဇ္တုိ ့
အႏွစ္ရွည္ၾကာ ၊ ဘုန္းေရာင္ျဖာ၍"  (ပုိဒ္ေရ-၂၈)
ဤေကာက္ႏုတ္ခ်က္တြင္ "နစ္ ႏွင့္ ႏွစ္"ကုိ ခြဲထားဟု ျပဆုိထားသည္။ "ေရွ  ့န သက္သက္ ၊ ေနာက္ဟထုိး။ ယခုအခါ "ခုႏွစ္"ဟု ဟထုိးသံေျပာဆုိေရးမွတ္ၾကသည္ကား ဘာသာမလိမၼာသူတုိ ့တည္း" ဟု ရွင္းျပထား၏။
ဂဏန္း ၇ (Seven) ကုိ ဆုိလုိက နသက္သက္ျဖင့္ "ခုနစ္"ဟု ေျပာရသည္။ ယခုႏွစ္၊ ဒီႏွစ္ (This year) ကုိ 
ဆုိလိုက "ခုႏွစ္"ဟု နငယ္မွာ ဟထုိးထည့္ျပီး ေျပာရေၾကာင္း ရွင္းျပထား၏။

၃။
"ဝိေဒဟတုိင္း ၊ ေရွးသမုိင္းႏွင့္
ကသုိဏ္းပမာ ၊ ေျမမ်က္ႏွာတြင္" (ပုိဒ္ေရ-၃ဝ)
ဤအပုိဒ္တြင္ပါဝင္သည့္ "သမုိင္း" ေဝါဟာရႏွင့္ဆက္ႏြယ္သည့္ အျခားေဝါဟာရတုိ ့ကုိ ရွင္းျပထား၏။ေအာက္
တြင္ရႈပါ…။

သမုိင္းဟူသည္

သမုိင္းဟူသည္ အဆုိးအေကာင္း အေၾကာင္းျခင္းရာ အ႒ုပၸတၱိျဖစ္ပ်က္ပုံမ်ားကုိ အစဥ္အစီမွတ္သားထားျခင္းျဖစ္
ေသာနိဒါန္းပင္တည္း။

ေက်ာက္စာ၊ သံပုိင္း၊

၄င္းသမုိင္းနိဒါန္းစာတန္းကုိပင္ အခုိင္အခ့ံေက်ာက္ျပားသံျပားထက္ ေရးထားအပ္ေသာေၾကာင့္ ေက်ာက္စာဟူ၍
၄င္း၊ သံပုိင္းဟူ၍၄င္း ေခၚေဝၚကုန္၏။

ေမာ္ကြန္း၊ ဥဒါန္း၊ လိပ္ကမၸည္း

အရွည္အၾကာ၊ ထင္ရွားျပန္ ့ႏွံ ့ေအာင္ ေရးသားတင္ထားအပ္ေသာေၾကာင့္ ေမာ္ကြန္းဟူ၍လည္း ေခၚေဝၚကုန္၏။
အစဥ္ရွည္ၾကာေျပာပစရာျဖစ္ေသာေၾကာင့္လည္း ဥဒါန္းဟူ၍ ေခၚေဝၚကုန္၏။
အကၡရာတုိ ့ျဖင့္ေရးထုအပ္ေသာေၾကာင့္လည္း လိပ္ကမၸည္းဟူ၍ ေခၚေဝၚကုန္၏။

အေခၚသာကြဲ၊ သေဘာခ်င္းေတာ့တူ

ဤသမုိင္း၊နိဒါန္း၊စာတန္း၊ ေက်ာက္စာ၊သံပုိင္း၊ ေမာ္ကြန္း၊ ဥဒါန္း၊လိပ္ကမၸည္းဟူသည္ကား အဓိပၸါယ္သေဘာအရ အတူတူတုိ ့ခ်ည္း၊ မထူးမကြဲလွသည္သာဟူ၍ မွတ္ရာ၏။

ကာလအားျဖင့္ခြဲျခား

ဘုရားသမုိင္းဟူသည္ အနာဂတ္၌ ျဖစ္၏။ (အနာဂတဝင္က်မ္းမ်ဳိး၊ ဗ်ာဒိတ္ထားခ်က္မ်ဳိးကုိ ဆုိလုိပုံရသည္။)
ထုိထုိရာဇဝင္ေက်ာက္စာသမုိင္းစသည္ကား အတိတ္၊ ပစၥဳပၸန္တုိ ့၌ျဖစ္၏။ ထုိထုိရာဇဝင္ေက်ာက္စာသမုိင္း
လကၤာေမာ္ကြန္းေဟာင္းစသည္၌ ထင္ရွားကုန္၏။

ဤေဖာ္ျပခ့ဲျပီးသမွ်တုိ ့ကား မန္လည္ဆရာေတာ္၏ လီနတၳဒီပနီမွ မူရင္းအတုိင္းေဖာ္ျပခ်က္ျဖစ္၏။

(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။)

အမရဒီပ
စက္တင္ဘာ ၂၈၊၂ဝ၁၂

No comments: