နိဒါန္း
ဘုရားျဖစ္ျပီး ၄၅ ႏွစ္အတြင္း
မုိးရာသီကာလေတြမွာ ဘုရားရွင္ေနထုိင္သီတင္းသုံးခ့ဲတ့ဲေနရာေတြ၊အဲသည္ေနရာ
ေတြမွာ ေဟာျပခ့ဲတ့ဲေဒသနာေတြ၊
ျဖစ္ရပ္ေတြကုိ ေလ့လာမယ္ဆုိရင္ အေတာ္က်ယ္ျပန္ ့မယ့္ လုပ္ငန္းတခုျဖစ္ပါ
လိမ့္မယ္။
ေရွးဦးစြာ ဝါဆုိစဥ္ေနရာေတြကုိ
ျမန္မာလကၤာသြားနဲ ့မွတ္တမ္းတင္ခ့ဲတာေတြကုိ လက္လွမ္းမီသေလာက္ စုစည္းၾကည့္ပါမယ္။
မဟာသုတကာရီမဃေဒဝလကၤာသစ္ရ့ဲ ဝါဆုိမွတ္တမ္း
ေရွးကတႏီ ၱ ၊ ပေဝဏီျဖင့္
နည္းမွီထုံးစံ ၊ အႏႈန္းခံမွ
သဟံျဗဟၼာ ၊ ခြင့္ပန္ထြာ၍
ယူဇနာဆ့ဲရွစ္ ၊ ကြာလစ္ဓြန္ ့တာ
မိဂဒါသုိ ့၊ ေဒသစာခ်ီထ
ေန ့ ျခင္းၾကြျပီး၊ ပုဏၰရက္ဝါ
လႏြယ္တာ၌ ၊ မဂၤလာခ်မ္းေျမ ့
စေနေန ့ဝယ္ ၊ ဘုန္းေဟ့ျမတ္မြန္
ျမတ္ေရႊဉာဏ္ျဖင့္ ၊ အျပန္သုံးခါ
ျခင္းရာဆ့ဲႏွစ္ ၊ စတုသစ္တည့္
ဘြင့္လွစ္နဲနက္ ၊ ဓမၼစက္ကုိ
ဘဝဂ္နရက္၊ ေအာက္ထက္ေၾကညာ
ေဟာလွည့္ကာလွ်င္ ၊ ဗာရာဏသီ
ဝါကပ္မွီ၏ ၊ ဒုတီယ
တတီယ ၊ စတုတၳႏွင့္
သတၱရသာ ၊ ဝါေတာ္ဆင့္တုိး
ႏွစ္ဆယ္ျဖဳိးေအာင္ ၊ လူမ်ဳိးမွီခုိ
ရာဇျဂဳိဟ္ဝယ္ ၊ ေခါက္ၾကဳိတုံ
့ျပန္
ငါးတန္ဝႆ ၊ ဝါေတာ္မွ်၏
ပဥၥမမွာ ၊ ျပည္ေဝသာႏွင့္
ေျခာက္ဝါမကုလ ၊ သတၱမကား
သကၠပုရိန္ ၊ တာဝတိန္ထက္
ေဒဝိန္ဌာန ၊ ရွစ္ဝါရ၌
ဘဂၢတုိင္းသာ ၊ ကုိးဝါတုံျပီ
ေကာသမၺီနဂရ ၊ ဒသမေသာ္
ရွင္ေတာ္ေဘာ္နည္း ၊
တပါးတည္းျဖင့္
ပလလည္းေတာရပ္ ၊ တထပ္ေနာက္မွာ
ဆ့ဲတဝါမူ ၊ နာဠာဂါမ
ဒြါဒသ၌ ၊
ေဝရဥၨျပည္
တမည္ေပါင္းရုံး ၊
ဆယ့္သုံးဆယ့္ရွစ္
ဆ့ဲကုိးစစ္ကား ၊ တြင္လစ္သညီ
စာလီပဗၺတ ၊ စုဒၵသမွ
ေဇတေက်ာင္းသာ ၊ ဆ့ဲငါးဝါကုိ
ေရႊခ်က္သုိသည့္ ၊ ကပုိလ္ျပည္ၾကီး
စံေပ်ာ္မွီး၏ ၊ ထုိျပီးေနာက္မွာ
ဆ့ဲေျခာက္ဝါေသာ္ ၊ အာဠဝီျပည္မ
ဤသုိ ့ျပသား၊ ပထမေဗာဓိ
ဝီသတိဝယ္ ၊ အနိဗဒၶ
ျမဲမမွ်ဘဲ ၊ ေဒသစာရီ
ေရာက္ရာမွီ၍ ၊ ထုိဤျပည္ရပ္
ဝါေတာ္ကပ္၏ ၊ ေနာက္ထပ္ပစၦိ
ေဗာဓိမည္ေပး ၊ ႏွစ္ဆယ့္ေလးကား
ေရွးသုိ ့ဘုန္းေမာ္ ၊
စိတ္ေတာ္မညြတ္
ျပည္သာဝတ္တြင္ ၊ နိဗဒၶဝါ
အရာမေရြ ့၊
အေရွ ့ေရႊဘုံ
ပုဗၺာရုံႏွင့္ ၊
ေျမခုံဌာန
ဒကၡိဏဟု ၊ နာမသမုိက္
ေတာင္တုိက္ေဇတဝန္ ၊
ေက်ာင္းႏွစ္ဌာန္ဝယ္
လွည့္ဘန္ဝါရ ၊ အစဥ္မွ်တည့္
ပစၦိမအခါ ၊ ေဝဠဳရႊာ၌
ေဝေနသုံးကုိ ၊သိမ္းက်ဴံးခၽြတ္ကယ္
ကပ္စမၸယ္သည္ ။ ။ ေလးဆယ္ငါးဝါတြက္ေရတည္း……….။ (ပုိဒ္ေရ- ၅၇၃)
ပထမေဗာဓိ ေခၚ ဘုရားျဖစ္ခ်ိန္မွဝါေတာ္
၂ဝ အထိ ရာဇျဂဳိဟ္မွာ ၅ ဝါ၊ စာလိယေတာင္မွာ ၃ ဝါ၊ မိဂဒါဝုန္၊
ေဝသာလီ၊မကုလ(ဠ)၊ တာဝတိ
ံသာ၊ ဘဂၢ၊ ေကာသမၺီ၊ ပါလိေလယ်ေတာ (ပလလဲေတာ)၊ နာဠရြာ၊ ေဝရဥၹ၊ သာဝတၳိ၊ ကပိလဝတ္၊ အာဠဝီ
ဆုိတ့ဲ ၁၂ ေနရာမွာ ၁ ဝါစီ (၁၂+၅+၃= ၂ဝ) ဆုိေတာ့ ဝါေတာ္ ၂ဝ ျပည့္သြား
ပါတယ္။ လကၤာမွာ အနိဗဒၶဝါ လုိ ့သုံးတာက
ဝါဆုိမယ့္ေက်ာင္းကုိ အတည္တက်မသတ္မွတ္ဘဲ ခရီးလွည့္ရင္း
မုိးရာသီက်လာရင္
ေရာက္တ့ဲေနရာဝါဆုိတာလုိ ့ဆုိလုိတာပါ။
ဒုတိယေဗာဓိ ေခၚ ၂၁ ဝါမွ ၄၅ ဝါအထိအတြင္းမွာ
၂၄ ဝါကုိ သာဝတၳိျမဳိ ့အေရွ ့ဖက္ရွိ ပုဗၺာရုံေက်ာင္းမွာျဖစ္ေစ၊
ျမဳ ိ
့ေတာင္ဖက္ ေဇတဝန္ေက်ာင္းမွာျဖစ္ေစ ဝါဆုိေလ့ရွိပါတယ္။ သာဝတၳိမွာပဲ
အျမဲတေစအထုိင္ခ်ျပီး ဝါဆုိလုိ ့ နိဗဒၶဝါ လုိ ့လကၤာမွာ သုံးထားတယ္။ ၄၅
ဝါေျမာက္ေနာက္ဆုံးဝါကုိ ေဝဠဳဝရြာမွာ သီတင္းသုံးပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားရ့ဲ ၄၅ ဝါကာလမွာ
သာဝတၳိမွာ ၂၅ ဝါ၊ ရာဇျဂဳိဟ္မွာ ၅ ဝါ၊ စာလိယ ၃ ဝါ ေပါင္း ၃၃ ဝါ၊ အျခား ၁၂ ဌာနမွာ ၁
ဝါစီ ေပါင္း (၂၅+၅+၃+၁၂= ၄၅) ျဖစ္ပါတယ္။
အျပန္ ၃ ၊ အျခင္းအရာ ၁၂ ၊ စတုသစ္
လကၤာမွာ "အျပန္သုံးခါ၊
ျခင္းရာဆ့ဲႏွစ္၊ စတုသစ္တည့္" လုိ ့ေရးထားတာကုိ နည္းနည္းေျပာဖုိ
့လုိလိမ့္မယ္ထင္ပါ
တယ္။ ဓမၼစကၠပဝတၱနသုတ္ပါဠိေတာ္မွာ
"ဣေမသု စတူသု အရိယသေစၥသု ဧဝံ တိပရိဝ႗ံ ဒြါဒသာကာရံ ယထာဘူတံ ဉာဏဒႆနံ သုဝိသုဒၶံ
အေဟာသိ= ဤသစၥာ ၄ ပါးတုိ ့၌ သစၥဉာဏ္-ကိစၥဉာဏ္-ကတဉာဏ္အား
ျဖင့္ ၃ ပါးေသာအျပန္ရွိေသာ ၊ ၃
ပါး ၄ လီျဖစ္၍ ၁၂ ပါးေသာအျခင္းအရာရွိေသာ၊ ဟုတ္မွန္တုိင္းျဖစ္ေသာ ဉာဏ္အျမင္သည္
ငါ့အားအလြန္သန္ ့ရွင္းၾကည္လင္စင္ၾကယ္စြာျဖစ္ေပၚျပီ" လုိ
့ဘုရားျဖစ္တာကုိယ္တုိင္ဝန္ခံတ့ဲ
စကားရပ္အျဖစ္ ေတြ ့ႏုိင္ပါတယ္။
မူလအေခၚအားျဖင့္ "တိပရိဝ႗"
ကုိ ျမန္မာျပန္ေတာ့ "အျပန္ ၃ ပါး"ျဖစ္လာတယ္။ အျပန္ ၃ ပါးဆုိတာက
သစၥာ
တပါးတပါးစီမွာ သစၥဉာဏ္၊ကိစၥဉာဏ္ ၊ ကတဉာဏ္ဆုိတ့ဲ ဉာဏ္ ၃ မ်ဳိးကုိ ဆုိလုိတာပါပဲ။
မူလအေခၚအားျဖင့္ "ဒြါဒသာကာရ"ကုိ
ျမန္မာျပန္ေတာ့ "အျခင္းအရာ ၁၂ ပါး"ျဖစ္လာပါတယ္။ (ပဋိစၥသမုပၸါဒ္လာ
ျခင္းရာ ၂ဝ နဲ ့ ေက်းဇူးျပဳျပီး မေရာေထြးလုိက္ပါနဲ ့….။)
ဒီေနရာမွာ အျခင္းအရာ ၁၂
ပါးဆုိတာကေတာ့ သစၥ-ကိစၥ-ကတဉာဏ္ဆုိတ့ဲ ၃ မ်ဳိးကုိ သစၥာ ၄ ပါးနဲ ့ေျမွာက္ပြားျပီး
ရတ့ဲ ဉာဏ္ ၃ ပါးရ့ဲ သိျမင္နားလည္ပုံအျခင္းအရာ ၁၂ ပါးလုိ ့ဆုိလိုတာပါ။
သစၥာတပါးတပါးစီမွာ ထုိးေဖာက္သိျမင္ပုံ ၃ မ်ဳိးစီ (တနည္းေျပာရင္ ဉာဏ္အျမင္ ၃
မ်ဳိးစီ) ရွိေနလုိ ့ သစၥာ ၄ ပါးဆုိေတာ့ ၄ ကုိ ၃ နဲ ့ေျမွာက္ေတာ့ ၁၂
ျဖစ္လာပါေလေရာ…..။
"စတုသစ္"ဆုိတာကေတာ့
ပါဠိလုိ စတု= ၄ ၊ သစ္=သစၥာ လုိ ့ေဖာ္ၾကည့္ပါ။ ဒုကၡ၊သမုဒယ၊နိေရာဓ၊ မဂၢသစၥာ ကုိ
ဆုိလုိေၾကာင္း နားလည္ႏုိင္ပါတယ္။
"ကပုိလ္ျပည္"ဆုိတာက "ကပိလဝတ္ျပည္"ကုိ
ဆုိလုိတာပါ။ မန္လည္ဆရာေတာ္က ကဗ်ာဆရာလုိင္စင္
(Poetic License) ကုိကုိင္စြဲျပီး
ေရွးပါဒျဖစ္တ့ဲ "ေရႊခ်က္သုိသည့္"က "သုိ"နဲ ့ကာရန္မိေအာင္ "ကပိလ"ကုိ
"ကပိုလ္"လုိ ့ ေျပာင္းသုံးတယ္။ "ဝတၳဳ=ဝတ္"ကုိေတာ့
ရဟန္းေက်ာင္းသုံးပါဠိသဒၵါစကားလုံးနဲ ့ေျပာရင္ "ေလာပ=ေၾက၊ေခ်" လုိက္တယ္ေပါ့ေလ။
မရွိေအာင္လုပ္ထားတယ္၊ကြယ္ေပ်ာက္ေအာင္လုပ္လုိက္တယ္လုိ ့ဆုိလုိတာပါပဲ……။
အလားတူ……….
"ေဒဝဒဟ၊ ေကာလိယႏွင့္၊
ကပိလမည္၊ ျပည္သုံးျပည္ကုိ"….. (ပုိဒ္ေရ- ၁၃)
"တကြမျပား၊
ေလးေယာက္သားႏွင့္၊ ငါးပါးသမီး၊ နတ္ရြယ္ညီးတုိ ့၊ ေတာၾကီးေဟမာ၊ ထြက္ၾကလာ၍၊
မဟာဣသိႏၵ၊
ကပိလ၏၊ သာကဝေန၊ ေက်ာင္းရာေျမဝယ္၊ ေဇယ်ာနက္သန္၊ ေအာင္ကြက္မွန္၌၊
ဗိမာန္ထီးနန္း၊
တည္ဘန္ဆန္း၍၊ ျပ႒ာန္းနာမ၊ တုိင္းသကၠႏွင့္၊ ကပိလဝတၳဳ၊ ျပည္ေသတၱဳဟု" …..
(ပုိဒ္ေရ-၃၂)
"ဘုရားျဖစ္ဘုိ ့၊ လူတုိ
့ဌာနီ၊ ျပည္ကပီဝယ္"….. (ပုိဒ္ေရ- ၅၃၄)
"ေသာင္းေျမဌာနီ၊ ျပည္ကပၸီ၌"…..
(ပုိဒ္ေရ- ၅၆၂)
"မ႑ဳိင္ဌာနီ၊ ျပည္ကပၸီဝယ္"…..
(ပုိဒ္ေရ- ၃၂)
……တုိ ့ကုိၾကည့္ျပီး ကဗ်ာဆရာေတြ စကားလုံးကစားျပီး စာပန္းခ်ီ
ေရးဆြဲပုံသြင္းစပ္ဟပ္တာေတြ ျမင္လာရပါတယ္။
ေနာက္ေၾကာင္းဗုဒၶဝင္
မန္လည္ဆရာေတာ္ရ့ဲလကၤာအစပုိင္းအရ
ဇာတ္လမ္းေက်ာရုိးကုိေျပာမွ ျပည့္စုံေပမယ္။ ဗုဒၶျမတ္စြာဟာ
ကဆုန္လျပည့္ေန ့မွာ
ဘုရားျဖစ္ျပီး ေဗာဓိပင္အနီးအနားေနရာေတြမွာ ခုနစ္ရက္ခုနစ္လီ (၄၉) ရက္လုံး
တေနရာစီ ေရႊ
့ေျပာင္းသီတင္းသုံးပါတယ္။ ခုနစ္ေနရာေျမာက္ လင္းလြန္းပင္ (ရာဇာယတနသတၱာဟ)ရင္းကေန
ဆိတ္ေက်ာင္းေညာင္ပင္(အဇပါလသတၱာဟ)ေနရာဆီသုိ ့ တဖန္ျပန္လည္ၾကြေရာက္ေနထုိင္စဥ္မွာ
တရားေဟာ
၊တရားျပလုပ္ငန္းအတြက္
သဟမၸတိျဗဟၼာလာေရာက္ေတာင္းပန္အဘိယာစကျပဳပါတယ္။ ဝါဆုိလဆန္း ၁၄ ရက္
ညဥ့္အထိ ေဗာဓိမ႑ဳိင္မွာ
ေနထုိင္ခ့ဲျပီး ေန ့ခ်င္းအေရာက္ ၁၈ ယူဇနာေဝးတ့ဲ ဗာရာဏသီ၊ မိဂဒါဝုန္ေတာရွိ
ပဥၥဝဂၢီတုိ ့ထံ ၾကြေရာက္ပါတယ္။ (ေရွးအေခၚႏြယ္တာလ) ေခတ္အေခၚဝါဆုိလျပည့္၊ စေန ့ေန
့ညမွာ တရားဦး
ဓမၼစၾကာကုိ ေဟာေတာ္မူပါတယ္။
ဝါဆုိလျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္ေန ့မွာ ပဥၥဝဂၢီတုိ ့နဲ ့အတူ မိဂဒါဝုန္မွာ ဝါဆုိဝါကပ္
ေတာ္မူပါတယ္။
အမရဒီပ
ၾသဂုတ္၂၊ ၂ဝ၁၂
No comments:
Post a Comment