နိဒါန္း
ျမန္မာစကားေျပာၾကပုံတြင္ "ရွိခုိး"
ဟူေသာစကားကုိ ဗုဒၶဘာသာဝင္တုိင္း နားလည္ၾကသည္။ စကားလုံးအနက္သေဘာကုိၾကံဆသူတုိ ့က "ရွိခုိး"ဟူသည္
ျမတ္စြာဘုရားမွာ ရွိေနေသာ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကုိ အတုခုိးျခင္း(ရွိတာကုိခုိးျခင္း)ဟု
ၾကံဆျပီး ရွိခုိးဟူေသာစကားျဖစ္ေပၚေၾကာင္း ေျပာၾက၏။
ေနာက္တနည္းမွာ ပုဂံေခတ္က အေရွ
့အရပ္ကုိ "အရွိဖက္"ဟုေခၚျပီး မ်က္ႏွာတည္ရာအေရွ ့ဖက္တြင္ အရုိအေသျပဳျခင္းကုိ "ရွိခုိး"ဟု
ေျပာစမွတ္ျပဳၾကရာမွ ယင္းစကားေပၚလာေၾကာင္း သိရ၏။ အေနာက္ဖက္က ရွိခုိးျခင္းကုိ "ေနာက္ခုိး"ဟု
ပုဂံေခတ္စကားရွိခ့ဲေသာ္လည္း ယင္းစကားမွာ ယခုအခါ တိမ္ေကာေပ်ာက္ကြယ္
သြားေၾကာင္း
သိရ၏။
ယခုေခတ္တြင္ "ရွိခုိး၊
ကန္ေတာ ့၊"ဟူေသာစကားကုိ လူၾကီးမ်ားက ေျပာဆုိေလ့ရွိျပီး ကေလးငယ္မ်ား
အတြက္မူ "ဦးေတာ္လုပ္သည္၊သာဓုလုပ္သည္"ဟု သုံးစြဲၾကသည္။ ယင္းရွိခုိး၊ကန္ေတာ့၊ ဦးေတာ္၊
သာဓုလုပ္နည္းကုိ ဗုဒၶစာေပမ်ားတြင္ စနစ္တက်ရွင္းျပထားခ်က္ရွိပါသည္။ ရွိခုိးျခင္းအေလ့ႏွင့္မကင္းၾက
ေလေသာ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားအတြက္ စနစ္တက် ရွိခုိးနည္းမ်ားကုိ ေဝမွ်လုိပါသည္။
အတြက္မူ "ဦးေတာ္လုပ္သည္၊သာဓုလုပ္သည္"ဟု သုံးစြဲၾကသည္။ ယင္းရွိခုိး၊ကန္ေတာ့၊ ဦးေတာ္၊
သာဓုလုပ္နည္းကုိ ဗုဒၶစာေပမ်ားတြင္ စနစ္တက်ရွင္းျပထားခ်က္ရွိပါသည္။ ရွိခုိးျခင္းအေလ့ႏွင့္မကင္းၾက
ေလေသာ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားအတြက္ စနစ္တက် ရွိခုိးနည္းမ်ားကုိ ေဝမွ်လုိပါသည္။
ဗုဒၶစာေပလာ ရွိခုိးနည္းမွာ
ေျခစုံမတ္တပ္ရပ္ျပီးရွိခုိးနည္း၊ ထုိင္လ်က္ရွိခုိးနည္းဟု ၂ မ်ဳိးရွိပါသည္။
ရပ္လ်က္ရွိခုိးနည္း
ရပ္လ်က္ရွိခုိးရာတြင္ "တည္ျခင္း
၅ မ်ဳိး"ႏွင့္ ညီညြတ္ရပါသည္။
သုံးပုံတံခ်ဴက်မ္းတြင္ ဤသုိ ့ညႊန္ျပ
သည္ကုိ ေတြ ့ရ၏။
"နယတျဖာ၊ က်မ္းအလာကား
ရပ္ခါဌိေတ၊ ရွိခုိးေပမူ
ေျခလွ်င္ႏွစ္ဘက္၊ ေျမဝယ္ယွက္၍
ႏွစ္ဘက္လက္ဝါး၊ ရွိျငားယွဥ္ပူး
နဖူးထက္တြင္၊ တင္ျပီးခ်င္မွ
ၾကည္လင္ေရွ ့ရႈ၊ ညြတ္ကာျပဳေလာ့
ႏွစ္ခုလက္တြင္၊ ဦးေခါင္းတင္မွ
ငါးအင္ဝႏၵနာ၊ ျပည့္စုံရာသည္
မကြာျမဲေထြ-မွတ္ၾကေလ……….။ ။"
ေဖာ္ျပပါ လကၤာေဆာင္ပုဒ္နည္းအရ
မတ္တပ္ရပ္ရွိခုိးပါက…….
၁။ ေျခစုံရပ္ျခင္း
(ေျခလွ်င္ႏွစ္ဘက္၊ ေျမဝယ္ယွက္၍)
၂။ လက္ဝါးႏွစ္ဖက္ယွဥ္ပူးျခင္း
(ႏွစ္ဘက္လက္ဝါး၊ ရွိျငားယွဥ္ပူး)
၃။ ပူးထားျပီးလက္ဝါးအစုံကုိ
နဖူးထက္တင္ျခင္း (နဖူးထက္တြင္၊ တင္ျပီးခ်င္မွ)
၄။ ကုိယ္ကုိကုိင္းညႊတ္ျခင္း
(ၾကည္လင္ေရွ ့ရႈ၊ ညြတ္ကာျပဳေလာ့)
၅။ လက္ႏွစ္ဖက္ေပၚ၌
ဦးေခါင္းထားျခင္း (ႏွစ္ခုလက္တြင္၊ ဦးေခါင္းတင္မွ)
ဟူေသာ အမူအရာမ်ားႏွင့္
ျပည့္စုံေစရပါမည္။
ထုိင္လ်က္ရွိခုိးနည္း
ထုိင္လ်က္ရွိခုိးရာတြင္ "တည္ျခင္း၊ထိျခင္း
၅ မ်ဳိး"ႏွင့္ျပည့္စုံရပါမည္။
ထိျခင္း ၅ မ်ဳိးႏွင့္ပတ္သက္၍ ပဋိသမၻိဒါမဂ္ဂဏၭိအဆုိ ႏွင့္
သီလကၡန္ဋီကာသစ္အဆုိဟု ၂ မ်ဳိးရွိသည္။
ပဋိသမၻိဒါမဂ္ဂဏၭိအဆုိမွာ"ပဥၥပတိ႒ိေတနာတိ
ဒြိဇာဏု ဒိြဟတၳ နလာေဋဟိ ပဥၥပတိ႒ိတံ ကတြာ"ဟုျဖစ္ျပီး ဆုိလုိသည္မွာ……..
(၁-၂) ပဆစ္တုပ္ထားေသာဒူးႏွစ္ဖက္
ေျမေပၚ (ၾကမ္းျပင္ေပၚ)ထိျခင္း
(၃-၄) လက္ႏွစ္ဖက္ ေျမေပၚ
(ၾကမ္းျပင္ေပၚ)ထိျခင္း
(၅) နဖူး ေျမေပၚ
(ၾကမ္းျပင္ေပၚ)ထိျခင္း-တုိ ့ျပည့္စုံေစလ်က္ ရွိခုိးမႈျပဳသင့္သည္ဟူ၍ျဖစ္၏။
သီလကၡန္ဋီကာသစ္အဆုိမွာ "ပါဒ
ဇာဏု ကပၸရ ဟတၳ သီသသခၤါတာနိ သမံ ကတြာ ၾသနာေမတြာ အဘိမုခံ ဌိေတန ပဌမံ ဝႏၵိတြာတိ ဝုတၱံ ေဟာတိ"ဟုျဖစ္ျပီး
ေျခ၊ ပုဆစ္၊ တံေေတာင္ဆစ္၊လက္၊ ဦးေခါင္းဟူေသာ ကုိယ္အဂၤါ ၅ ပါးတုိ ့ကုိ ေျမေပၚ
(ၾကမ္းေပၚ)၌ ထိလ်က္ ရွိခုိးရမည္ဟူသတည္း။
ျမန္မာလကၤာျဖင့္ျပဆုိေသာ
သုံးပုံတံခ်ဴက်မ္းအဆုိမွာ ဤသုိ ့ျဖစ္၏။
"ထုိင္လ်က္တည္ကာ၊
ရွိခုိးရာ၌
ႏွစ္ျဖာစုံလစ္၊ ဒူးပဆစ္ကုိ
က်စ္လစ္ညီမွ်၊ ေျမ၌ခ်ေလာ့
ႏွစ္ဝတံေတာင္ဆစ္၊ ေျမသုိ ့ႏွစ္၍
ႏွစ္ဘက္လက္ေန၊ ဆန္ ့တုံေပမွ
ႏွစ္ဘက္လက္ေန၊ ဆန္ ့တုံေပမွ
ေျမသုိ ့ညီစြာ၊ က်ေစရာ၏
အဂၤါတမ်ဳိး၊ လက္ဘမုိးႏွစ္ဘက္
ထုိအထက္၌၊ တင္လ်က္ဦးေခါင္း
ထားတုံေရွာင္း၍၊
ေကာင္းေကာင္းရုိေသ
ရွိခုိးေပက၊ ေလးေထြပါယ္ရြာ
လြတ္ကင္းရာသည္
သဒၶါစိတ္ေန ထက္လွေစ………။
။"
ထုိင္လ်က္ရွိခုိးအရုိအေသေပးမႈျပဳေသာအခါ
(၁-၂) ဒူးပဆစ္ႏွစ္ဖက္ကုိ ေျမ (ၾကမ္းျပင္)သုိ ့ခ်ပါ။
(၃-၄) တံေတာင္ဆစ္ႏွစ္ဖက္ကုိလည္း
ေျမ (ၾကမ္းျပင္) သုိ ့ခ်ပါ။ ထုိအခါ လက္ဖဝါးအစုံသည္လည္း ေျမ (ၾကမ္းျပင္)ေပၚ
အလုိအေလ်ာက္က်ေရာက္ပါလိမ့္မည္။ (၅)
လက္ဖမုိးႏွစ္ဖက္အထက္မွာ ဦးေခါင္းကုိ ခ်ပါ ။ သုိ ့မဟုတ္ လက္ဖမုိးႏွစ္ဖက္အထက္ႏွင့္
ဦးေခါင္းထိပါ။ ဤကား ထုိင္လ်က္
ရွိခုိးေသာအခါ
ျပည့္စုံရမည့္အမူအရာမ်ားျဖစ္ၾကေပသည္။
(မွတ္ခ်က္။ လက္ဖမုိး ၂ ခုကုိ ပူးကပ္ထားသင့္သလား၊ သုိ ့မဟုတ္
ခြဲထားသင့္သလား ဟု ေမးခြန္းထုတ္ခံရဖူးပါသည္။ လက္ဖမုိး ၂ ဖက္ခြဲထားပါက
ဦးေခါင္းထိစရာ ေျမ (ၾကမ္း)ျပင္သာ က်န္ေတာ့သည္။ သုိ ့ျဖစ္ရာ လက္ဖမုိး ၂
ခုထိရုံစပ္ထားျပီး ယင္းအေပၚသုိ ့ ဦးေခါင္းထိလုိက္ပါဟု စာဆုိသည့္အတြက္ လက္ဖမုိး ၂
ဖက္က်ဲက်ဲၾကီးခြဲရန္မလုိပါေၾကာင္း ေျဖၾကားခ့ဲဖူး၏။)
မန္လည္ဆရာေတာ္ဘုရား၏
မဟာသုတကာရီမဃေဒဝလကၤာသစ္၊ ပုိဒ္ေရ ၁၈ တြင္လည္း…
"ဥေကၡာင္းေျမထိ၊
ျပားျပားပိမွ်
အတိဂါရဝ၊ ရုိေသခလ်က္
တုပ္ကြက်စ္လစ္၊ ျမတ္ရွင္ခ်စ္အား
ပုဆစ္ႏွစ္ဘက္၊ စုံလက္ျပဳိင္ပူး
နဖူးထိပ္စ၊ ဦးႏွိမ္ခ်ျပီး
ပဥၥပတိ႒ီ၊ ငါးလီမယြင္း
တည္ညြတ္ျခင္းျဖင့္……….."ဟု တည္ျခင္းငါးရပ္တုိ ့ျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္အား
ရဟန္းအေပါင္း ရွိခုိးၾကေၾကာင္း လကၤာဖြဲ ့သီေတာ္မူခ့ဲ၏။
တခါက ဘတ္(စ္)ကားမွတ္တုိင္မွာ
ကားအလာေစာင့္ေနသည့္စာေရးသူကုိ ကရုဏာသက္ပုံေပၚေသာ အာဖရိကန္-အေမရိကန္အမ်ဳိးသမီးႏွင့္
သူ၏သားငယ္တုိ ့က စာေရးသူေနထုိင္ရာသုိ ့လုိက္ပုိ ့ေပးၾက
၏။ ကားေပၚမွာ စကားေျပာရင္း သူတုိ
့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ျဖစ္ေၾကာင္းသိရ၏။ ေက်ာင္းသခၤမ္းသုိ ့ေရာက္၍
ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ကုိ
အရုိအေသေပးေသာအခါ တိဘက္ဗုဒၶဘာသာဝင္တုိ ့၏ ရွိခုိးနည္းျဖင့္ အရုိအေသ
ေပး၏။ သူဝတ္ထားသည့္စကတ္မွာ
ဒူးဖုံးရုံသာသာ…. ေျခတံရွည္ရွည္သူက ဝမ္းလ်ားေမွာက္ေတာ့
ေဘးကထုိင္ၾကည့္သူ အတြက္
အျမင္မေတာ္ျဖစ္ရသည္။ "မင္းရွိခုိးနည္းလည္း ေကာင္းပါတယ္၊
ငါဘုရားရွိခုိးတ့ဲနည္းကုိလည္း အသုံးျပဳၾကည့္ႏုိင္တယ္"ေျပာျပီး တည္ျခင္း
(ထိျခင္း) ၅ ပါးရွိခုိးနည္းကုိ သင္ျပေပးဖူးသည္ကုိ အမွတ္ရမိပါ၏။
အမရဒီပ
၆-၃ဝ-၂ဝ၁၂
No comments:
Post a Comment