Total Pageviews

Wednesday, April 4, 2012

သံဃာႏွင့္ အစုိးရ


နိဒါန္း

အမ်ားသူငါသိၾကသည့္အတုိင္း ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ဆက္ႏြယ္ေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားဆုိတာ
 ျမန္မာ့သမုိင္းမွာ ေကာက္ကာငင္ကာထြက္ေပၚလာေသာ လွ်ပ္တျပက္ျဖစ္ရပ္မ်ားမဟုတ္ေပ။
 ျဗိတိသွ်တုိ ့ အထက္ဗမာျပည္ကုိ သိမ္းပုိက္သည့္  ၁၈၈၆ ခုႏွစ္မွ စစ္တပ္အာဏာသိမ္းသည့္ 
၁၉၆၂ ခုႏွစ္အထိ ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ေလာကီႏုိင္ငံေရးမွာ အခါမလပ္တက္ၾကြစြာ ပါဝင္လႈပ္ရွား
ခ့ဲၾကသည္။ အေၾကာင္းမွာ ႏုိင္ငံေရးသမား ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ (ေလာကီႏွင့္ဘာသာေရး)
 ႏွစ္ဘက္ျမင္ျပီး (ေလာကီႏွင့္ဘာသာေရးကုိ) ေပါင္းကူးဆက္သြယ္တတ္ၾကသည္။
 ျမန္မာသံဃာေတာ္မ်ားသည္ ႏုိင္ငံေရးပုိဆန္သည္၊ ဘာသာေရးပန္းတုိင္ထက္ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္
ဆက္စပ္မႈပုိမ်ားသည္ဟုရႈျမင္သုံးသပ္ခံေနရသည္။တကယ္တမ္းမွာ ႏုိင္ငံေရးသမားရဟန္းေတာ္မ်ား
မွာ ရဟန္းအားလုံးအနက္ အနည္းစုမွ်သာ ျဖစ္ပါသည္။

သုိ ့ေသာ္ ႏုိင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈသည္ သံဃာႏွင့္အစုိးရကုိ ဆက္စပ္ထားေသာ တခုတည္းေသာအရာျဖစ္
ပါသည္။ ရဟန္းသည္ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ေဝးေဝးေနရန္ ျပ႒ာန္းထားေသာ္လည္း ဗုဒၶဘာသာသေဘာတရား
အရမွာပင္ သံဃာႏွင့္ အစုိးရတုိ ့တဦးႏွင့္တဦးသီးျခားစီလြတ္လြတ္ကင္းကင္းရပ္တည္ၾကရန္ ေမွ်ာ္လင့္
ျခင္းမရွိခ့ဲပါ။ တဖက္မွၾကည့္လွ်င္ သံဃာႏွင့္အစုိးရ၏ဆက္ဆံေရးမွာ တဦးႏွင့္တဦးအျပန္အလွန္မွီခုိေန
ၾကသည္။ သံဃာသန္ ့ရွင္းေစေရးအတြက္ အစုိးရတာဝန္ရွိသလုိအစုိးရသည္ဗုဒၶဘာသာက်င့္ထုံးနည္း
စနစ္မ်ားကုိက်င့္သုံးလုိက္နာေရးအတြက္ အာမခံေပးရမည့္တာဝန္မွာလည္း သံဃာမွာ ရွိေလသည္။
ဤသည္မွာ ျမန္မာျပည္ရွိ ရဟန္းႏွင့္အစုိးရအၾကားဆက္ဆံေရးျဖစ္သည္။

သံဃာႏွင့္အစုိးရအၾကားတည္ရွိေသာ သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းးခ်က္၊ သမိုင္းစဥ္လာအရ က်ယ္ဝန္းခ့ဲေသာ ဆက္ဆံေရးအတြင္းမွာပင္ ေခတ္ျပဳိင္ရဟန္းေက်ာင္းႏုိင္ငံေရးဆုိသည္ကုိ နားလည္ဖုိ ့အေကာင္းဆုံးျဖစ္
ေစခ့ဲသည္။

ဗုဒၶဘာသာအေျခခ်စက ဝိဟာရ ႏွင့္ အစုိးရ

ဗုဒၶဘာသာ၏ဂႏ ၳဝင္ေျမာက္ႏုိင္ငံေရးအေတြးအေခၚတြင္ အစုိးရ (အထူးသျဖင့္ ဘုရင္၊ လႊတ္ေတာ္) ႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာဝိဟာရေက်ာင္းေတာ္ၾကားမွာ ရင္းႏွီးေသာ ဆက္ဆံေရးတရပ္ရွိေနခ့ဲသည္။ ဘုရင္ (ပုံမွန္ေရာ လက္ရွိအေျခအေျခအေနအရေရာ လည္းေကာင္း၊ ဗုဒၶဘာသာဆုိင္ရာႏုိင္ငံေရးသီဝရီအရ ဗ်ာဒိတ္ခံဘုရင့္အစုိးရသည္လည္းေကာင္း) သည္ ဗုဒၶဘာသာကုိကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္သူျဖစ္သည္။  တနည္းအားျဖင့္ဆုိလုိသည္မွာ ဗုဒၶဘာသာသည္ ႏုိင္ငံေတာ္ဘာသာျဖစ္သည္ဟု ျဖစ္၏။

ဗုဒၶဘာသာအေတြးအေခၚသည္ ဘုရင္အားထူးျခားေသာဘုန္းသမၻာအာဏာအရည္အေသြးကုိရေစမည့္
ဘ႑ာေတာ္စုေဝးရာျဖစ္သည္။  ဗုဒၶဘာသာအယူအဆတြင္ ဘုရင္သည္ တကမၻာလုံးကုိ အာဏာ
စက္ဝန္းျဖန္ ့လႊမ္းထားႏုိင္သည္ ့စၾကာဝေတးမင္းျဖစ္ႏုိင္သည္။ စၾကာမင္းသည္ ေနာင္တြင္ ဘုရား
လည္း ျဖစ္မည္။ ယင္းအခ်က္မွာ အ့ံၾသစရာမဟုတ္ေခ်။ သီဝရီႏွင့္ လက္ေတြ ့ ၂ မ်ဳိးလုံးတြင္ ဝိဟာရေက်ာင္းေတာ္အစုအဖြဲ ့ႏွင့္ အစုိးရအစုအဖြဲ ့တုိ ့အၾကား တဦးႏွင့္တဦးအျပန္အလွန္မွီခုိေနရ
ေသာ ဆက္ဆံေရးျဖစ္ေလသည္။ ဤဆက္ဆံေရးမ်ဳိးမွာ အိႏၵိယဗုဒၶဘာသာသမုိင္းတြင္ အေသာကမင္း
ေခတ္ေလာက္ကတည္းက ျဖစ္ေပၚလာခ့ဲသည္။

ဒြတၱား၏သုေတသနျပဳခ်က္မွာ ေဖာ္ျပပါအတုိင္းျဖစ္၏။

"အိႏိၵယသာသနာေရးေလာကသည္ သာသနာေရးသမုိင္းမွာ ထူးျခားပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ တရား
အားထုတ္သူ၊ တပသီ၊ ရေသ့မ်ားကုိ သီးသန္ ့လူ ့အဖြဲ ့အစည္းအျဖစ္ ဝတ္ေၾကာင္ဝတ္သူမ်ားက
 ေရွးဦးမဆြကတည္းက အသိအမွတ္ျပဳထားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ အေသာကမင္း၏ အမိန္ ့
စာခၽြန္ေတာ္မ်ားတြင္လည္း ယင္းအေၾကာင္းကုိ ေတြ ့ရသည္။ ယင္းမွာ အစုိးရအေနျဖင့္ သူေတာ္စင္
မ်ား၏ တရားဝင္သီးသန္ ့ရပ္တည္ျခင္းကုိ ပထမဦးစြာ အသိအမွတ္ျပဳျခင္းျဖစ္၏။ အိႏၵိယေရွးေဟာင္း
ႏုိင္ငံေရးအေတြးအေခၚက တရားရွာေဖြသူက်င့္ၾကံသူတုိ ့သည္ မတူျခားနားေသာအသုိင္းအဝုိင္းအျဖစ္၊
၊ တရားဝင္ရပ္တည္ေသာအုပ္စုအျဖစ္ပါဝင္ေနေသာ လူအဖြဲ ့အစည္းတရပ္ဟု ရႈျမင္သုံးသပ္ခ့ဲသည္။ တရားရွာ၊တရားက်င့္သူတုိင္းသည္ ၄င္းတုိ ့၏ အစဥ္အဆက္က်င့္ထုံး (သမယ)ကုိ ေစာင့္ေရွာက္ၾက၏။ ၄င္းတုိ အား အတြင္း၊အျပင္ေႏွာင့္ယွက္ဖ်က္ဆီးၾကမည့္ေဘးရန္မွကာကြယ္ေပးရန္မွာအစုိးရ၏တာဝန္
ျဖစ္သည္။ အထူးအားျဖင့္ ၄င္းတုိ ့၏အစဥ္အဆက္က်င့္ထုံးမပ်က္စီးေအာင္အာမခံခ်က္ေပးရန္ အစုိးရ
တာဝန္ျဖစ္သည္။

ဗုဒၶဘာသာ (သာသနာ)ကုိ တရားရွာ၊တရားက်င့္သူတုိ ့၏အုပ္စုဝင္အျဖစ္အသိအမွတ္ျပဳျပီးကတည္းက အစုိးရသည္ ဗုဒၶဘာသာကုိကာကြယ္ေပးရန္ ၊တဆက္တည္းမွာပင္ဗုဒၶဘာသာ၏အစဥ္အဆက္က်င့္ထုံး
(ဝိနယ)ႏွင့္ပတ္သက္၍ မည္သည့္က်ဴးလြန္ေဖာက္ဖ်က္မႈကုိမဆုိ ကာကြယ္ေပးရန္ အေျခခံဥပေဒအရ အာမခံခ့ဲသည္။"

လုိရင္းအားျဖင့္ အစုိးရသည္ ဗုဒၶဘာသာကုိကာကြယ္သူျဖစ္ရုံသာမက ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္သူ၊ စင္ၾကယ္သန္ ့ရွင္းေစသူလည္း ျဖစ္၏။

ဆုိလုိသည္မွာ ထုိအခါ၌ ဗုဒၶဘာသာသည္ အစုိးရအေပၚမွီခုိအားထားသူျဖစ္လာသည္။ အေရွ ့ေတာင္
အာရွရွိႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္ဘာသာျဖစ္လာျပီးေနာက္ အစုိးရ၏ႏုိ ့သက္ခံစုိ ့ေနသူ ဗုဒၶဘာသာ
သည္  ယင္းႏုိင္ငံတုိင္းမွာ ခ်ဲ ့ထြင္ျဖန္ ့က်က္မႈမ်ား ျပဳလုပ္လာခ့ဲသည္။ အတုံ ့အလွည့္အားျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာသည္ အစုိးရ၏နီတိျဖစ္လာသည္။ ယင္းအဆုိအတုိင္း အုပ္ခ်ဳပ္လာသည္။ ယုတ္စြအဆုံး ဗုဒၶဘာသာနီတိမ်ားႏွင့္အညီ နယ္ပယ္ခ်ဲ  ့ထြင္ခ့ဲေလသည္။ 

 အမရဒီပ
၄-၄-၂ဝ၁၂ 

(Melford e. spiro ၏ Buddhism and Society စာအုပ္၊ အခန္း ၁၆ ကုိ ဘာသာျပန္သည္။ ဆက္လက္တင္ျပပါမည္။)





No comments: