Total Pageviews

Thursday, April 12, 2012

သံဃာႏွင့္ အစုိးရ-၂


ျမန္မာသမုိင္းထဲက ဝိဟာရ ႏွင့္ အစုိးရ

ႏုိင္ငံေတာ္ဘာသာအျဖစ္ ၁၁ ရာစုပုဂံေခတ္တြင္ ဗုဒၶဘာသာေပၚထြန္းလာခ့ဲသည္မွစ၍ ျမန္မာျပည္ရွိ
ဝိဟာရ ႏွင့္အစုိးရအၾကားမွာ အတြင္းက်ေသာအျပန္အလွန္ဆက္ဆံေရးတည္ရွိလာခ့ဲသည္။ စင္စစ္အားျဖင့္ ဝိဟာရသည္ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္မပတ္သက္ေသာ္လည္း အစုိးရအေပၚ ထိေရာက္ေသာၾသဇာလႊမ္းမုိးမႈ
ရွိခ့ဲသည္။ ရလာဒ္အျဖစ္ အစုိးရက ရဟန္းေတာ္မ်ားအေပၚ ဂုဏ္ျပဳမႈမ်ား၊ ပစၥည္း ၄ ပါးေထာက္ပ့ံ
မႈမ်ား ေပးအပ္ခ့ဲသည္။

အထက္မွာေျပာခ့ဲသလုိ သေဘာတရားပုိင္းဆုိင္ရာထည့္သြင္းစဥ္းစားစရာမ်ားအျပင္ နန္းေတာ္(အစုိးရ)
သည္ လူထုအသည္းစြဲေထာက္ခံခ်က္ရေရးအတြက္ ရဟန္းေတာ္မ်ားကုိ မ်က္ႏွာလုပ္ရန္ စိတ္ေစာေန
ခ့ဲသည္။ ထုိအေၾကာင္းေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈ၊ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရးအၾကပ္ဆုိက္ေသာေခတ္ကာလ
မွာပင္ ဘုရင္မ်ား ေက်ာင္းကန္ေစတီအသစ္ေဆာက္လုပ္လႈဒါန္းသည္ကုိ ေတြ ့ရ၏။သံဃာေတာ္မ်ား
အား ရက္ရက္ေရာေရာဒါနျပဳမႈမ်ား တုိးခ်ဲ ့သည္ကုိ ေတြ ့ရ၏။

အခ်ဳပ္အားျဖင့္ အစုိးရသည္ ရဟန္းေတာ္မ်ားအား ဘြဲ ထူးဂုဏ္ထူးမ်ား ဆက္ကပ္သည္။ အစုိးရက်င္းပသည့္ စာျပန္ပြဲမ်ားတြင္အထူးေအာင္ျမင္သူရဟန္းေတာ္မ်ားကုိစာေအာင္ဆုေပးသည္။ ေထရ္ၾကီးဝါၾကီးရဟန္းေတာ္
မ်ားပ်ံလြန္ေသာအခါခမ္းနားၾကီးက်ယ္ေသာႏုိင္ငံေတာ္အဆင့္စ်ာပနပြဲမ်ားျပဳလုပ္ေပးသည္။
ပ်ံလြန္ေတာ္မမူခင္ကာလတြင္ အစုိးရေထာက္ပ့ံသည့္အထူးေစာင့္ေရွာက္မႈကုိလည္း ရဟန္းမ်ားရၾကသည္။

ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ လစဥ္ဆြမ္းဆန္ေတာ္မ်ား ရၾကသည္။ သာသနာေရးဆုိင္ရာတရားရုံးေတာ္မွာ တရားဆုံးျဖတ္ႏုိင္ၾကသည္။ သကၤန္းဝတ္ဆင္ထားသူကုိ အသက္ခ်မ္းသာခြင့္( ဇီဝိတဒါန) ေပးႏုိင္
သည္။ ရဟန္းေဆြေတာ္မ်ဳိးေတာ္မ်ားသည္ အခြန္ေတာ္ကင္းလြတ္ခြင့္ ရၾကသည္။

ေရႊနန္းေတာ္သည္  သံဃာအား ဂုဏ္ျပဳခ်ီးေျမာက္မႈ၊ ေထာက္ပ့ံမႈတုိ ့ကုိသာ ေပးလႈရုံမကေသးဘဲ
"ဗုဒၶဘာသာသည္ ႏုိင္ငံေတာ္ဘာသာျဖစ္သည္"ဟု အေျခခ်ထားသည္ႏွင့္အညီ သာသနာပုိင္၊ သာသနာပုိင္၏သာသနာေရးေကာင္စီ (သုဓမၼာဆရာေတာ္မ်ား)ဟူေသာ အေရးပါသည့္ သံဃာ့
အဖြဲ ့အစည္းအဆင့္ဆင့္ကုိလည္း ခန္ ့အပ္ခ့ဲသည္။ သံဃာသည္ အစုိးရထံမွရုပ္ပုိင္းဆုိင္ရာအခြင့္အ
ေရးကုိ ရယူခ့ဲရုံသာမက အစုိးရအေပၚလည္း ၾသဇာအရွိန္အဝါလႊမ္းမုိးထားႏုိင္ေသးသည္။

ရဟန္းမ်ားသည္ ဘုရင္ႏွင့္ ဝန္ၾကီးမ်ားအထိ ေပါက္ေရာက္ဝင္ထြက္ႏုိင္သည္။ ျပည္သူကုိ အကူ
အညီေပးရာတြင္ သည္အခြင့္အေရးကုိ ရဟန္းမ်ား အသုံးခ်ခ့ဲသည္။ ေသဒဏ္က်အက်ဥ္းသား
ကိစၥတြင္ ဝင္ေရာက္ျဖန္ေျဖခ့ဲသည္။ အဆင့္ျမင့္အာဏာပုိင္အရာရွိမ်ား၏ ျခိမ္းေျခာက္အႏုိင္က်င့္ခံ
နင္းျပားျပည္သူမ်ားအား အကာအကြယ္ေပးခ့ဲၾကသည္။  စီးပြားေရးအက်ပ္အတည္းဆုိက္ေနခ်ိန္ အခြန္
ကင္းလြတ္ခြင့္ရေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးခ့ဲသည္။ အာဏာအလြဲသုံးစားလုပ္သူ ေဒသဆုိင္ရာ အရာရွိဆုိး
မ်ား အလုပ္ျပဳတ္ (သုိ ့မဟုတ္) နယ္ေျပာင္းေရႊ ့သြားေအာင္ တြန္းအားေပးခ့ဲၾကသည္။ဘုရင့္ဘ႑ာ
ေတာ္အျဖစ္ ပုိင္ရွင္လက္ထဲမွလယ္ယာေျမမ်ားအား မတရားသိမ္းပုိက္ေနသည္ကုိ ဆန္ ့က်င္ကာ
ထိေရာက္စြာ ဟန္ ့တားကာကြယ္ေပးခ့ဲသည္။  

စေကာ့ႏွင့္ ဟာဒီမန္တုိ ့ေလ့လာခ်က္အတုိင္း ေရးရလွ်င္ သေဘာတရားအားျဖင့္ ႏုိင္ငံေရး (သုိ ့မ
ဟုတ္) ေလာကီေရးကုိလုံးဝလုပ္ေဆာင္ခ့ဲျခင္းမရွိေသာ ရဟန္းမ်ားမွာ တကယ္တမ္းေတာ့ ႏုိင္ငံေရး အာဏာပါဝါရွိေနသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏ ၱရားအေျခအေန အတည္တက်မရွိ၊ ရွိလွ်င္လည္း ေလ်ာက်
လုနီးနီးျဖစ္ေနသည့္ႏုိင္ငံတခုတြင္ အျမဲတမ္းအာဏာပါဝါရွိေနသူမွာ ရဟန္းမ်ားသာ ျဖစ္၏။  အစုိးရ ႏွင့္ ျပည္သူလူထုၾကားမွာ ၾကားခံပုဂၢဳိလ္အျဖစ္ ရဟန္းမ်ားေဆာင္ရြက္ေသာ္လည္း အစုိးရ၏ကုိယ္စား
အျဖစ္သာ ရဟန္းမွာၾသဇာအာဏာရွိသည္ဟု ယုံစားလွ်င္ ယင္းမွာ အလြဲအမွားတခုသာျဖစ္၏။

ယင္းေနာက္တြင္ အစုိးရအဆက္ဆက္သည္ အစုိးရႏွင့္ရဟန္း အျပန္အလွန္အက်ဳိးေဆာင္မႈ
ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မပါေသာ ခ်ီးေျမွာက္မႈႏွင့္ ေထာက္ပ့ံမႈကုိ ရဟန္းအားမေပးၾကေတာ့ေခ်။

စေကာ့ႏွင့္ဟာဒီမန္က ေထာက္ျပထား၏။ ရဟန္းမ်ားသည္ အစုိးရ၏ အာဏာယစ္မူးေနမႈ၊ အာဏာရွင္ပုံစံ မတရားအုပ္စုိးေနမႈမွ ျပည္သူမ်ားအား ကာကြယ္ခ့ဲသည္။ ယင္းသာမက ျပည္သူမ်ားကုိတရား
ဥပေဒႏွင့္အညီ အုပ္ခ်ဳပ္လာေရးအတြက္ ၾကဳိးပမ္းခ့ဲသည္။ ဤၾကဳိးပမ္းခ်က္မွာ နန္းေတာ္က ရဟန္းမ်ားအား ေပးအပ္ခ်ီးျမွင့္ထားေသာ "ဂုဏ္ျပဳမႈ"ျဖစ္ေၾကာင္း အထူးေျပာစရာလုိမည္မဟုတ္ပါ။

ဘုရင္သည္ "ရဟန္းမ်ား၏ ႏုိင္ငံေရးေထာက္ခံခ်က္ကုိ လုိအပ္သည္၊ ရဟန္းအေပၚ အၾကမ္းပတမ္း
လုပ္မိလွ်င္ ေနာက္ဘဝတြင္ ၾကီးမားေသာ မေကာင္းက်ဳိးခံစားရသည္ "ဟူေသာ အခ်က္ကုိ နားလည္
ျပီး အထူးလုပ္ပုိင္ခြင့္ျဖင့္ ၾကားဝင္ျဖန္ေျဖမႈမ်ားတြင္ ရဟန္းတုိ ့၏ လြတ္လပ္ခြင့္ကုိ က်ယ္က်ယ္ျပန္ ့
ျပန္ ့သေဘာတူခ့ဲလွ်င္ အျပန္အလွန္အားျဖင့္ ရဟန္းမ်ားလည္း ဘုရင့္ကုိ အေထာက္အကူျပဳႏုိင္သည္။ အေၾကာင္းမွာ ရဟန္းသည္ ဘုရင္၏ခ်ီးေျမွာက္ေထာက္ပ့ံမႈ၊ အခြင့္အေရးေပးမႈကို ယူေနရသည္၊
ထုိ ့အျပင္ ရဟန္းဘဝရပ္တည္ေနထုိင္မႈသည္ သြယ္ဝုိက္နည္းအားျဖင့္ ဘုရင့္အေထာက္အပ့ံအေပၚ မွီခုိေနရေသာေၾကာင့္ျဖစ္၏။

မာဘယ္(လ္)ဘုတ္ကတင္ျပထား၏။သက္ဦးဆံပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ေအာက္ရွိျမန္မာ့တရားရုံးေတာ္
သည္အစြန္းေရာက္သက္ဦးဆံပုိင္ဝါဒ၏ ျပယုဂ္တခုျဖစ္ေလသည္။
          "တဦးတေယာက္မွ် ပစၥည္း၊လုပ္သားပုိင္ဆုိင္ခြင့္ မရွိေစရ---။ ရာဇဝတ္ျပစ္ဒဏ္သင့္သူ ေက်းေတာ္မ်ဳိး၊ ကၽြန္ေတာ္မ်ဳိးတုိ ့ထံမွ (အရာခပ္သိမ္းကုိ) သံဃာအားအေထာက္အပ့ံေပးလုိက သိမ္းပုိက္ယူငင္ရမည္။ ျငိမ္းခ်မ္းမႈျပည့္လွ်မ္း၍ ရုိးစင္းေသာ ရဟန္းဘဝ---၊ က်မ္းစာေရးသားမႈ၊ က်မ္းစာေလ့လာမႈအတြက္ လုိအပ္ေသာ ျငိမ္သက္တိတ္ဆိတ္မႈ---၊ (ဥေသွ်ာင္ပုဂၢဳိလ္ျမတ္မ်ားအတြက္သင့္တင့္ေလွ်ာက္ပတ္ေသာေနရာ)--၊ သာသနာေရးရုံးေတာ္ဆုိင္ရာ အခမ္းအနားအတြက္ သီးသန္ ့ထားအပ္ေသာ ေျမ၊ေရ---ဤအရာအားလုံးကုိ ဘုရင့္မင္းျမတ္၏ ခ်ီးေျမွာက္မႈ၊ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈတုိ ့ျဖင့္သာ ရယူႏုိင္၏။ ဤအခ်က္ကုိ ႏွလုံးသြင္းထားလွ်င္ ဘုရင့္အေပၚ သံဃာ၏သစၥာေစာင့္သိမႈကုိ အလြယ္တကူနားလည္ႏုိင္သည္"

ဘုရင္သည္ သာသနာ့ဒါယကာျဖစ္ရုံသာမက ရဟန္းေက်ာင္းေရးရာမ်ားတြင္ သူ ့သေဘာႏွင့္သူ
မၾကာခဏ ဝင္စြက္ဖက္သည္။ တခါတေလ ပန္ၾကားမႈရွိလာေသာေၾကာင့္ ဝင္ပါသည္။ အားလုံးခ်ဳပ္လုိက္လွ်င္ ဘုရင္သည္ ဘာသာတရားကုိ ကာကြယ္သူ၊ စင္ၾကယ္ေစသူ ျဖစ္လာ၏။ အထူးအားျဖင့္ အလြန္အႏ ၱရာယ္
ၾကီးမားေသာ အကဲဆတ္ဘာသာေရးျပႆနာမ်ား ျဖစ္ပြားလာေသာအခါ ေျဖရွင္းေရးအတြက္ ၾကဳိးပမ္း
အားထုတ္ရသည္မွာ ဘုရင္၏လုပ္ရုိးလုပ္စဥ္ကိစၥျဖစ္၏။ ဘုရင့္ႏုိင္ငံ စတည္ေထာင္သည္မွ ပ်က္သုဥ္းသည္
အထိ သာသနာျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ားကုိ ဘုရင္မ်ားက စတင္ျပဳလုပ္ခ့ဲသည္။ အေထာက္အပ့ံေပးခ့ဲသည္။ ယင္းအတြက္ ျဖစ္ရပ္အခ်ဳိ ့ကုိ တင္ျပပါမည္။

၁၂ ရာစုတြင္ နရပတိစည္သူမင္းႏွင့္သက္ဆုိင္ေသာကိစၥမွာ ၾကားဝင္ေစ့စပ္မႈျဖစ္ျပီးေနာက္မွသာ သီဟုိဠ္ႏြယ္ဝင္ ေထရဝါဒသံဃာသည္ ကနဦးေအာင္ျမင္မႈရလာသည္။ ယင္းသံဃာသည္ ျမန္မာသံဃာေတာ္မ်ား၏ စံျပလည္း ျဖစ္သည္။ အလားတူ ၁၅ ရာစု ဓမၼေစတီမင္းလက္ထက္တြင္ ဝိနည္းစည္းကမ္းအတုိင္း မလုိက္နာေသာ ရဟန္းမ်ားကုိ သန္ ့ရွင္းလုိက္ေသာအားျဖင့္ မဟာေအာင္ျမင္မႈရခ့ဲသည္။ ထုိမင္းသည္ ေဆးကု၊ ေမွာ္အတတ္၊အင္းအုိင္အတတ္ပညာလုိက္စားေသာ ရဟန္းမ်ား၊ ဓနရွင္ဘုန္းၾကီးမ်ား၊ သဒၶါတရားေခါင္းပါးေသာရဟန္းမ်ားကုိ ပိတ္ပင္တားျမစ္ခ့ဲသည္။

ထုိအခ်ိန္က သာသနာျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကုိ အစျပဳေဆာင္ရြက္သူမွာ ရဟန္းမ်ားမဟုတ္၊ ဘုရင္သာျဖစ္၏။ ရဟန္းမ်ားသည္ ဘုရင့္၏အမိန္ ့ျပန္တမ္းႏွင့္ စည္းကမ္းခ်မွတ္မႈကုိ ေရွာေရွာရႈရႈ လုိက္နာခ့ဲသည္။ ဤသည္မွာ ေရႊနန္းေတာ္ႏွင့္ ဝိဟာရအၾကားတည္ရွိခ့ဲေသာ ဆက္ဆံေရးျဖစ္၏။

ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးသမား (အတင္ဂုိဏ္း) ႏွင့္ အစဥ္အလာသမား (အရုံဂုိဏ္း) တုိ ့ၾကား ရာစုႏွစ္
ေပါင္းမ်ားစြာ အျငင္းပြားကာ လိပ္ခဲတည္းလည္း ျဖစ္ေနခ့ဲသည္။ ႏွစ္ဘက္လုံးက အာဏာပုိင္မ်ားအား ကူညီရန္ပန္ၾကားခ့ဲၾကသည္မွာ မင္း ၄ ဆက္တုိင္ျဖစ္၏။ ေနာက္ဆုံး ယင္းကိစၥကုိ ဘုိးေတာ္ဘုရား
လက္ထက္တြင္ ေျဖရွင္းႏုိင္ခ့ဲ၏။

ရဟန္းမ်ားေငြကုိင္မႈ၊ မြန္းလြဲျပီးေနာက္ ကြမ္းစားေဆးေသာက္ေဆးငုံမႈ၊ ရြာတြင္းဝင္ေသာအခါ ဖိနပ္စီး၊ ထီးေဆာင္းမႈစေသာ ဝိနည္းစည္းကမ္းလုိက္နာမႈမ်ားေလ်ာ့ရဲ့အားနည္းလာမႈေၾကာင့္ မင္းတုန္းဘုရင္ စိတ္မသက္မသာျဖစ္ေလေသာအခါ ရဟန္းေက်ာင္းေရးရာတြင္ နန္းေတာ္၏ၾကားဝင္ဖ်န္ေျဖမႈမ်ားမွာ ဘုရင္ေခတ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနိဂုံးခ်ဳပ္လုခ်ဳပ္ဆဲအခ်ိန္ထိ ဆက္တုိက္ရွိေနခ့ဲသည္။ မင္းတုန္းမင္းသည္  ရဟန္းမ်ား ဝိနည္းစည္းကမ္းႏွင့္အညီေနထုိင္ေရးအတြက္ "ဝိနယျပန္တမ္း"ထုတ္ျပန္ဆင့္ဆုိခ့ဲသည္။ မင္းတုန္းမင္းသည္ ပဥၥမသဂၤါယနာဒါယကာလည္း ျဖစ္သည္။ 
 
နိဂုံးခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဘုရင္ေခတ္ အစုိးရႏွင့္ ဝိဟာရဆက္ဆံေရးမွာ အျပန္အလွန္အက်ဳိးျပဳေရးျဖစ္၏။ ရဟန္းမ်ားအား ေထာက္ပ့ံလႈဒါန္းျခင္း၊ တဖက္တြင္ အယူအဆသေဘာထားကြဲျပားေသာအစုအဖြဲ ့
မ်ားကုိ ရွင္းထုတ္ပစ္ျခင္းျဖင့္ လြတ္လပ္ေသာႏုိင္ငံေရးအင္အားစုတရပ္ျဖစ္ေပၚေရးအတြက္ အလား
အလာရွိေသာ ဝိဟာရ၏ပါဝါ "အား"ကုိ အစုိးရက ေလွ်ာ့ခ်ထားႏုိင္ခ့ဲ၏။

ဝိဟာရဖက္ကလည္း အစုိးရ၏တရားဝင္အသိအမွတ္ျပဳမႈကုိ ၄င္းတုိ ့အပုိင္အႏုိင္ဆုပ္ကုိင္လုိက္ႏုိင္ျခင္း
အားျဖင့္ တခ်ိန္တည္းမွာ ျပည္သူမ်ားအား မတရားအႏုိင္က်င့္အုပ္ခ်ဳပ္ေနမႈကုိ ကာကြယ္တားဆီးႏုိင္ခ့ဲ
ျပီးသံဃာသည္ အစုိးရ၏အာဏာအလြန္အကၽြံသုံးစြဲမႈအေပၚ ၾသဇာလႊမ္းမုိး"တန္းညွိ"ထားႏုိင္ခ့ဲသည္။

အမရဒီပ
၄-၁၂-၂ဝ၁၂

(Melford e. spiro ၏ Buddhism and Society စာအုပ္၊ အခန္း ၁၆ ကုိ ဘာသာျပန္သည္။ ဆက္လက္တင္ျပပါမည္။)


No comments: