ဆရာေတာ္အရွင္ေသာဏုတၱရက ဤေက်ာင္းမွာ
ဘုန္းၾကီးေပ်ာ္သြားပါလိမ့္မည္၊ ဆရာေကာင္းမ်ားထံေတာ္မွာ ဓမၼစာေပသင္ယူရလိမ့္မည္ဟုေျပာလ်က္
ေခ်ာ့ေမာ့ႏွစ္သိမ့္ပါသည္။ ယင္းေနာက္ ကြန္ကရိအခင္းေပၚအိပ္ႏုိင္ရန္ ဖ်ာစုတ္တထည္
ႏွင့္ ညစ္ေပေနသည့္ ေခါင္းအုံးတလုံးေပးပါသည္။
ဘုရားေက်ာင္းေဆာင္ထဲဝယ္ ေလးေပအျမင့္ရွိ
ေက်ာက္ျပားမ်ားအေပၚတင္ထားေသာ သစ္သားစင္ျမင့္တခု ရွိသည္။ အလြန္အုိေဟာင္း
ရုပ္ဆုိးေသာ ရြံ ့ေစးျဖင့္ ထုလုပ္ထားသည့္ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္တဆူမွာ ဘုရားေက်ာင္း
ေဆာင္၏ အထင္ကရအရာျဖစ္ေပသည္။ ဘုန္းၾကီး မွတ္မိေနပါသည္။
ထုိဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္မွာ ေၾကာက္မက္ဖြယ္
ေကာင္းသည္။ အမ်က္ေဒါသထြက္ေနပုံမ်က္လုံးအစုံရွိသည္။
ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းအမ်ားစုရွိ ျမင္ေတြ ့ဖူးသမွ် သပၸါယ္ၾကည္ညဳိစရာ
ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္မ်ားႏွင့္ လားလားမွ် မဆုိင္ေခ်။ ယင္းဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ကုိ ထုဆစ္သူမွာ
မည္သူပင္ျဖစ္ျဖစ္ ၊ သူ၏လက္ရာဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္တြင္ ေဖာ္ျပသင့္ေသာ ဗုဒၶဘုရား၏
ထူးျခားေသာ လကၡဏာ
ေတာ္မ်ားကုိ ထုိသူခမ်ာ
ေလ့လာသင္ယူခ့ဲဖူးပုံမေပၚေခ်။
မ်က္ေမွာင္ၾကဳတ္ထားေသာ
ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ေဘးတခ်က္တြင္ အသားျပာျပာႏွင့္ဗိႆႏုိးပုံရွိသည္။ ဟိႏၵဴနတ္မ်ား
အနက္ နတ္အၾကီးအကဲတပါးျဖစ္သည္။ အျခားတဖက္တြင္
ဟူနီယမ္နတ္မင္း၏ ပုံတူကားခ်ပ္ရွိသည္။
ဟူနီယမ္နတ္မင္းဟူသည္
သူ၏ၾကမ္းၾကဳတ္ရက္စက္မႈေၾကာင့္ ယေန
့ေခတ္အထိ ဆင္ဟာလီလူမ်ဳိးအခ်ဳိ ့ ယုံၾကည္ကုိးကြယ္ခံရသူ နတ္ေဒဝတာတပါးျဖစ္သည္။ ရန္သူေတာ္မ်ားကုိ
ရင္ဆုိင္ေရးအတြက္ တန္ခုိးပါဝါမ်ား ေပးသနားပါရန္ အခ်ဳိ ့သူတုိ ့ ထုိနတ္မင္းေရွ ့မွာ
တုိးလွ်ဳိးတုိင္တည္ၾကသည္။ ဗုဒၶဘာသာဘုန္းၾကီးေက်ာင္း၏ ဘုရားေဆာင္တြင္ ဗိႆႏုိးႏွင့္ ဟူနီယမ္တုိ ့ေရာက္ေနျခင္းမွာ
ထူးဆန္းေသာ
ေရြးခ်ယ္မႈပင္ျဖစ္သည္။ေနရာခ်ထားမႈအခ်ဳိးမက်ျခင္းလည္း ျဖစ္ေလသည္။
ဘုရားေက်ာင္းေဆာင္မွာ
ႏွစ္ဆယ့္ႏွစ္ေပအကြာ သီးျခားအေဆာက္အအုံသည္ကား ညစ္ထတ္ထတ္မဲေမွာင္ေမွာင္
အခန္းသုံးခန္းရွိသည္။ ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္အိပ္ခန္း၊
အာဂႏၱဳသံဃာအခန္း ႏွင့္ စတုိခန္းတုိ ့ျဖစ္သည္။ ဆြမ္းခ်က္ေဆာင္ကုိ
လမ္းသြယ္ေလးမွသြားရသည္။ ဆြမ္းခ်က္ေဆာင္တြင္ ဆြမ္းစားရန္ ေနရာက်ဥ္းက်ဥ္းတခု ရွိသည္။
အလြန္ညစ္ပတ္သည္။ ထုိ ့ျပင္ ဖုိခေနာက္သုံးလုံးဆုိင္သစ္သားထင္းမီးဖုိတခုလည္း ရွိသည္။
ဆြမ္းခ်က္ေဆာင္အေနာက္တြင္ ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္အတြက္
သီးသန္ ့အိမ္သာတလုံးရွိသည္။ ဘုန္းၾကီးတုိ ့
ေက်ာင္းသားမ်ားမွာ
ေက်ာင္းျခံအေနာက္ ကြင္းျပင္တြင္ ကိစၥရွင္းရသည္။ ကိစၥျပီးလွ်င္ ျခံနားနီးခ်င္းတုိ
့၏ ဝက္မ်ား ေရာက္လာျပီး သန္ ့ရွင္းေရးလုပ္သြားၾကသည္။
ပထမဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေနစဥ္ကက့ဲသုိ
့ ဤေက်ာင္းတြင္လည္း ဘုန္းၾကီး တာဝန္လုပ္ငန္းမ်ားစြာ လုပ္ရ၏။ ဆြမ္းခ်က္ရန္ ထင္းခြဲ
၊ ေရခပ္၊ တံျမက္စည္းလွည္း၊ ဘုရားပန္းေကာက္၊ ဆြမ္းခ်က္၊ ပန္းကန္ေဆး၊ ေခြးစာေကၽြး
အလုပ္တုိ ့ပါတည္း။
ေက်ာင္းေဝယ်ာဝစၥအားလပ္ခုိက္ "သတက"
ေခၚ "တရာ"စာအုပ္မ်ားမွ သကၠတကဗ်ာမ်ားကုိ က်က္မွတ္ရသည္။ ယင္းကဗ်ာမ်ားမွာ
အမ်ားစုအားျဖင့္ ဘုရားဂုဏ္ကုိ ဖြဲ ့ဆုိထားၾကသည္။ တအုပ္ကုန္လွ်င္ ေနာက္တအုပ္ ဆက္
က်က္ရသည္။ သတကစာအုပ္မ်ားထဲကတအုပ္တြင္
ဘုရားအမည္ ၁ဝ၈ မ်ဳိး ရွိပုံကုိရွင္းျပထားသည္။ အျခားတအုပ္တြင္ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ ၉ ပါး
စသည္ကုိ တင္ျပထားသည္။
ယင္းသကၠတကဗ်ာမ်ားအား
ေက်ာင္းသားငယ္မ်ားကုိ မရမကအာဂုံက်က္မွတ္ေစျခင္းမွာ ရည္ရြယ္ခ်က္ သုံးမ်ဳိးရွိ
လိမ့္မည္။ သကၠတအသံထြက္မွန္ေစရန္
၊ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္မ်ားကုိ သိထားေစရန္ ႏွင့္ ကေလးတုိ ့စိတ္ထဲ ဘုရားကုိ ၾကည္ညဳိ
ယုံၾကည္စိတ္ျဖစ္ေပၚေစရန္တုိ ့ျဖစ္ၾကသည္။ ေနာက္ဆုံးအခ်က္မွာ အေရးအၾကီးဆုံးဟု
ဘုန္းၾကီးထင္ပါသည္။
ညေနပုိင္း စာျပန္ခ်ိန္တြင္ ဆရာေတာ္အရွင္ေသာဏုတၱရက ေရနံဆီမီးအိမ္ကုိ
မွိန္မွိန္ေလးေလ်ာ့ထြန္းသည္။ အလစ္တြင္ စာအုပ္ကုိ ခုိးၾကည့္ခြင့္မသာေအာင္
လုပ္ျခင္းျဖစ္သည္။ စာျပန္ခုိက္ အမွားပါလွ်င္ သုိ ့မဟုတ္ ျပည့္ျပည့္စုံစုံ မရလွ်င္
ဆရာေတာ္ စိတ္တုိျပီး ပါးရုိက္သည္။ ဆရာေတာ္ပါးရုိက္သည္မွာ သင္ၾကားေရးမွာ
အေထာက္အကူျပဳပစၥည္းကုိ သုံးစြဲပုံႏွင့္ ပုိတူသည္။
ပထမဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေနစဥ္ ဘုန္းၾကီးမေနခ်င္ေအာင္လုပ္ခ့ဲေသာ
အၾကမ္းပတမ္းျပဳပုံမ်ဳိးႏွင့္ လုံးဝမတူပါေခ်။
ပုံမွန္အားျဖင့္
စာဆုိစာက်က္အလုပ္မ်ားကုိ ဘုန္းၾကီးေကာင္းမြန္စြာ လုပ္ခ့ဲသည္။ ဘုန္းၾကီမွာ
ေၾကာင္ပုစြန္စား ကၽြတ္ကၽြတ္ဝါးသူ ျဖစ္ဟန္တူ၏။ ဆရာေတာ္မွာ
ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာျဖစ္ေနသည္။ သုံးလအတြင္းမွာပင္ ဘုန္းၾကီးအေျခအေနေကာင္းသည္၊
ရွင္ျပဳရန္အဆင္သင့္ျဖစ္ေနျပီဟု ဆရာေတာ္က ေၾကညာလုိက္သည္။
ဆရာေတာ္အရွင္ေသာဏုတၱရသည္
နကၡတ္ေဗဒင္ဆရာတဦးႏွင့္ ရွင္ျပဳပြဲအတြက္ မဂၤလာအခ်ိန္၊ ရက္တုိ ့ကို ေရြးခ်ယ္ရန္
တုိင္ပင္သည္။ ယင္းေနာက္ ဘုန္းၾကီး၏မိဘမ်ားထံ စကားလူၾကဳံပါးသည္။ ခရုိင္အတြင္းရွိ
ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းမ်ားမွလည္း သံဃာႏွစ္ဆယ္ ပင့္ဖိတ္သည္။
ခရုိင္အတြင္း အသက္သိကၡာအၾကီးဆုံးဆရာေတာ္
"အရွင္အႏုေဂါဓသုမနတိႆမဟာေထရ္"က ဘုန္းၾကီး၏ ဥပဇၥ်ာယ္ဆရာအျဖစ္ေဆာင္ရြက္ပါလိမ့္မည္။
ရွင္ျပဳပြဲအၾကဳိေန ့တြင္ သံဃာဆြမ္းကပ္ ေရးအတြက္ ျပင္ဆင္
ၾကမည့္
မလံေဒနီယရြာသားမ်ားေရာက္လာၾကရာ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းသည္
လႈပ္လႈပ္ရွားရွားျဖစ္ေနသည္။
ဖခင္ ၊ ေယာက္ဖ ႏွင့္ ခ်စ္ကုိၾကီး
ရမ္ဘ႑အပါအဝင္ ဘုန္းၾကီး၏ေဆြမ်ဳိးမ်ား ပြဲေန ့အတြက္ ေရာက္လာၾကသည္။ မိခင္မွာ
ေက်ာကုန္းအနာဒဏ္ေၾကာင့္ ခရီးေဝးမသြားႏုိင္။ မလာႏုိင္သည့္အတြက္
စိတ္ထိခုိက္ေနေၾကာင္း ဖခင္က ဘုန္းၾကီးကုိ ေျပာပါသည္။ ဘုန္းၾကီး စိတ္မေကာင္းၾကီးစြာ
ျဖစ္မိပါသည္။
နံနက္ဆယ္နာရီတြင္ ပရိသတ္အားလုံး
အနံဆယ္ေပ အလ်ားေပေလးဆယ္က်ယ္သည့္ သံဃာေဆာင္အဝင္ဝမွာ စုေဝးလုိက္ၾကသည္။ ပုံမွန္အားျဖင့္
အခမ္းအနားမ်ားကုိ ဘုရားေက်ာင္းေဆာင္မွာ က်င္းပျမဲျဖစ္သည္။ သုိ ့ေသာ္
ပရိသတ္မ်ားျပားလြန္းေသာေၾကာင့္ ဆရာေတာ္က က်ယ္က်ယ္ဝန္းဝန္းရွိမည့္ေနရာမွာက်င္းပရန္
ဆုံးျဖတ္လုိက္
ျခင္းျဖစ္သည္။
အက်ၤ ီလုံခ်ည္အျဖဴေရာင္ဆင္တူကုိ
ဘုန္းၾကီးဝတ္ဆင္သည္။ ဖခင္ႏွင့္အတူ သံဃာေတာ္မ်ားေရွ ့သုိ ့ေလွ်ာက္
သြားရသည္။ သံဃာေတာ္မ်ားမွာ
လူပရိသတ္ကုိ မ်က္ႏွာျပဳ၍ ဘုရားရွင္သီတင္းသုံးရာယာယီပလႅင္ႏွင့္ကပ္ရက္ ၾကမ္းျပင္မွာ
ထုိင္ေနၾက၏။
ဘုန္းၾကီးသည္ သက္ေတာ္ဝါေတာ္အၾကီးဆုံးဆရာေတာ္
အရွင္သုမနတိႆေရွ ့မွာ ဒူးေထာက္ျပီး သုံးၾကိမ္ဦး
တုိက္ရွိခုိးပါသည္။ ဆရာေတာ္က
သာမေဏျပဳေရးအတြက္ ဖခင္ထံမွခြင့္ျပဳခ်က္ေတာင္းခံရန္ ဘုန္းၾကီးကုိ ညြန္ၾကားသည္။ သုိ
့ႏွင့္ ဘုန္းၾကီးက ဖခင္ေရွ ့မွာ ဒူးေထာက္ျပီး ခြင့္ေတာင္းစာကုိ သုံးၾကိမ္သုံးခါ ဆုိရသည္။
တၾကိမ္ဆုိျပီးတုိင္း တၾကိမ္ဦးခ်သည္။ အၾကိမ္တုိင္း ရုိေသမႈကုိျပသသည့္အေနျဖင့္
ဖခင္၏ေျခေထာက္ကုိ နဖူးျဖင့္ ထိရသည္။ ဘုန္းၾကီးကုိငုံ ့ၾကည့္ေနသည့္
ဖခင္၏တည္ၾကည္ေသာမ်က္ႏွာကုိ ဘုန္းၾကီးမွတ္မိေနဆဲျဖစ္ပါ၏။
သံဃာေတာ္မ်ားထံသုိ ့ျပန္လာေသာအခါ
ဆရာေတာ္အရွင္သုမနတိႆက "ဆံပင္၊ ေမႊးညွင္း၊ ေျခသည္း၊ လက္သည္း၊ သြား၊ အေရ"ဟူေသာ
"တစပဥၥကကမၼ႒ာန္း" ပြားမ်ားပုံကုိလုိက္ဆုိေစျပီး ကပ္ေက်းျဖင့္ ဘုန္းၾကီး၏
ဆံပင္အနည္းငယ္ကုိ "စတိသေဘာ" ျဖတ္လုိက္သည္။ ခႏၶာကုိယ္အစိတ္အပုိင္းမ်ားသည္
ပထမဦးစြာေသာ
ကမၼ႒ာန္းအာရုံျဖစ္ၾကေပသည္။ ဗုဒၶရွင္ေတာ္၏
မဟာသတိပ႒ာန္သုတ္၊ ကာယာႏုပႆနာရႈပုံအပုိင္းမွာလာသည့္
ကမၼ႒ာန္းျဖစ္ျပီး
ျပဳသစ္စရွင္သာမေဏမ်ားကုိ ေပးရေသာ အစဥ္အလာလုပ္ငန္းက်င့္စဥ္လည္းျဖစ္သည္။
ေသာ့ခ်က္က်သည့္တရားေတာ္မ်ားအနက္
တခုျဖစ္သည့္ မဟာသတိပ႒ာန္သုတၱန္တြင္ ရႈမွတ္ရမည့္ကမၼ႒ာန္းအာ
ရုံေလးမ်ဳိးကုိ
ဗုဒၶဘုရားေဟာညႊန္ျပထားသည္။ ယင္းေလးမ်ဳိးမွာ ခႏၶာကုိယ္၊ ခံစားမႈ၊
စိတ္အျခင္းအရာႏွင့္ သေဘာတရားတုိ ့ပင္ ျဖစ္ၾကသည္။
သတိပ႒ာန္အာရုံေလးပါးကုိ
အားသြန္ခြန္စုိက္ကာ၊ ၊ မနားမရပ္ၾကားမျပတ္ဘဲ၊
ေသခ်ာရွင္းလင္းေသာ သတိျဖင့္ ရႈမွတ္မည္ဆုိလွ်င္ ထုိအာရုံေလးမ်ဳိးမွာ
အလ်ဥ္မျပတ္စီးဆင္းေနသည္ကုိ စတင္ေတြ ့ျမင္ရမည္ျဖစ္၏။ တခဏျပီး တခဏေျပာင္းလဲေနျခင္း၊
ယင္းတခဏတာေတြ ့ၾကဳံရမႈအတြင္း မည္သည့္ျငိကပ္တြယ္တာစရာမွ် မခ်န္ထားရစ္
ျခင္းတုိ ့ျဖင့္
သတိပ႒ာန္အာရုံေလးပါးတုိ ့ ေရႊ ့လ်ားေနသည္။ စီးဆင္းေနသည္။ အေျပာင္းအလဲ အတက္အက်
ျဖစ္ေနေသာ ဤေလးမ်ဳိးကုိ မျပတ္ေစာင့္ၾကည့္ေနျခင္းျဖင့္ ကုိယ္ပုိင္ျဖစ္တည္ေနမႈအတြင္းမွာပင္
အရာအားလုံးအတည္အျမဲရွိမႈကင္းေနေၾကာင္း
ရွင္းလင္းစြာ ျမင္ေတြ ့ရေပမည္။
ထုိ ့အျပင္ မိမိ ၊ သူတပါး
ႏွစ္ဦးသားအၾကားတြင္ ကြဲျပားျခားနားခ်က္ဟူသည္ရွိမေနေၾကာင္း နားလည္လာသည္။ တဦးစီျဖစ္ေစ၊
လူတုိင္းျဖစ္ေစ ကုိယ္ ၊ ခံစားမႈ ၊ စိတ္ ၊သေဘာတရား တုိ ့ ေပါင္းစုတည္ေဆာက္ထားေသာ
အရာ
တခုသာ ျဖစ္သည္။ ဤသည္ကုိ
နားလည္ေသာအခါ သူတပါးအေပၚ သေဘာထားၾကီးသူျဖစ္လာသည္။ မနာလုိျခင္း၊
ခြဲျခားလုိျခင္းမ်ား တျဖည္းျဖည္း ကင္းစင္ျပီး ကရုဏာႏွင့္ ေမတၱာတရားမ်ားကုိ
အစားထုိးတတ္လာ
သည္။
သုိ ့ေသာ္ ရွင္ျပဳဆဲ ၁၂
ႏွစ္သားေကာင္ေလးတေယာက္အတြက္ ရွင္သာမေဏတုိင္းသင္ယူရသည့္ ကမၼ႒ာန္း
သင္ခန္းစာ ပထမေန ့တြင္ကား ထုိအရာမ်ားမွာ
အလွမ္းေဝးေသာ ပန္းတုိင္မ်ားသာျဖစ္ေနေခ်၏။ သိကၡာဝါေတာ္
ရင့္သည့္ ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ကား
သတိပ႒ာန္ေလးပါးစုံလင္ေအာင္ ရွင္သာမေဏတပါးကုိ ေကာင္းမြန္ေသခ်ာ
စြာ ညႊန္ၾကားျပသႏုိင္ေပလိမ့္မည္။
သုိ ့ေသာ္ ထုိရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ အျမဲလုိပင္ ခႏၶာကုိယ္ကမၼ႒ာန္းကုိ
ေရြးခ်ယ္တတ္ၾကသည္။
အေၾကာင္းရင္းမွာ သင္ယူေလ့က်င့္ခါစေယာဂီမ်ားအတြက္ နားလည္ရလြယ္ကူေသာ
ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ အၾကမ္းဖ်င္းေျပာရလွ်င္
ခႏၶာကုိယ္သည္ ေလာဘကုိထုတ္လုပ္၊ နာက်င္မႈကုိ ဖန္တီး၊ မာန္တက္တတ္ေသာ သဘာဝတုိ ့၏
မွီတည္ရာျဖစ္၏။ ဥပဇၥ်ာယ္ဆရာေတာ္၏ေရွ ့ေတာ္ေမွာက္ဝယ္ဒူးေထာက္
ေနစဥ္ ဘုန္းၾကီးသည္
ေနာင္အခါေလ့လာဦးမည့္ ပထမသတိပ႒ာန္အာရုံႏွင့္ပတ္သက္ျပီး မပီျပင္ဝိုးတဝါးစိတ္ကူး
တခုမွ်ကုိသာ ရခ့ဲပါသည္။
ဥပဇၥ်ာယ္ဆရာေတာ္က ဆံပင္အေခြကုိ
ဘုန္းၾကီး၏လက္ဖဝါးထဲသုိ ့ထည့္ေပးလုိက္သည္။ ဤအျခင္းအရာသည္
ကား ရဟန္းငယ္တပါးပါးသည္
ဘုန္းၾကီးထံလာျပီး ေခါင္းရိတ္ကိစၥကုိ အျပီးအစီးဆက္လုပ္ရန္ အခ်က္ျပျခင္း
ျဖစ္သည္။
ရဟန္း သုိ ့မဟုတ္ သာမေဏတပါးအတြက္
လူ ့အေဆာင္အေယာင္ႏွင့္ ေလာကီသံေယာဇဥ္ကုိ စြန္ ့လႊတ္သည့္
အထိမ္းအမွတ္ျဖစ္သည့္
ေခါင္းရိတ္အခမ္းအနားကုိ ပရိသတ္ႏွင့္ေဝးရာ
သီးျခားတေနရာမွာ ျပီးေစလုိက္သည္။
ေခါင္းရိတ္ျပီးေနာက္
ဆြမ္းခ်က္ေဆာင္ေနာက္ဘက္ရွိေရတြင္းမွာ ေရခ်ဳိးသည္။ ျပီးေနာက္ အျဖဴေရာင္အဝတ္ကုိ
ျပန္ဝတ္ရျပန္သည္။
ခန္းမတြင္းသုိ
့ဘုန္းၾကီးျပန္ဝင္လာေသာအခါ သကၤန္းေခါက္အထုပ္ကုိ ဦးေခါင္းေပၚထမ္းရြက္လာရသည္။
ဥပဇၥ်ယ္ဆရာေတာ္ေရွ ့မွာ ဘုန္းၾကီး ဒူးေထာက္လုိက္သည္။ ပါဠိဘာသာျဖင့္ "အရွင္ဘုရား၊
အလုံးစုံေသာ သံသရာဝဋ္ဆင္းရဲမွထြက္ေျမာက္ေသာ နိဗၺာန္ကုိ မဂ္ဉာဏ္ဖုိလ္ဉာဏ္ျဖင့္
မ်က္ေမွာက္ျပဳပါရျခင္းအက်ဳိးငွါ တပည့္ေတာ္၏လက္၌ရွိေသာ ဤသကၤန္းကုိ ယူေတာ္မူ၍
သပည့္ေတာ္ကုိ သနားေစာင့္ေရွာက္ခ်ီးေျမွာက္ေသာ အားျဖင့္ ရွင္သာမေဏျပဳေပးေတာ္မူပါဘုရား"ဟု
ေလွ်ာက္ထားရသည္။ ျပီးေနာက္ ဦးသုံးၾကိမ္ခ်ရွိခုိးသည္။
ယင္းေနာက္ ဆရာေတာ္အရွင္သုမနတိႆ က
ဘုန္းၾကီးကုိ သရဏဂုံသုံးပါးႏွင့္ ဆယ္ပါးသီလသိကၡာပုဒ္ကုိ တုိင္ေပးသည္။ ဘုန္းၾကီးက
လုိက္ဆုိရသည္။
"ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစ ၦာမိ"
"ဓမၼံ သရဏံ ဂစ ၦာမိ"
"သံဃံ သရဏံ ဂစ ၦာမိ"
(ဒုတိယမၸိ …………။ တတိယမၸိ……..။)
(ျမတ္စြာဘုရားကုိ အားကုိးရာဟူ၍
ယုံၾကည္ဆည္းကပ္ပါ၏ဘုရား။
ျမတ္စြာဘုရား၏တရားေတာ္ျမတ္ကုိ
အားကုိးရာဟူ၍ ယုံၾကည္ဆည္းကပ္ပါ၏ဘုရား။
ျမတ္စြာဘုရား၏တပည့္သားသံဃာေတာ္ျမတ္အေပါင္းကုိ
အားကုိးရာဟူ၍ ယုံၾကည္ဆည္းကပ္ပါ၏ဘုရား။)
(ႏွစ္ၾကိမ္ေျမာက္လည္း……။
သုံးၾကိမ္ေျမာက္လည္း….။)
"သတၱဝါ၏အသက္ကုိသတ္ျခင္းမွ
ေရွာင္ၾကဥ္ပါ၏"
"သူတပါးပစၥည္းကုိ
မတရားယူျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ပါ၏"
"မျမတ္ေသာအက်င့္ကုိက်င့္ျခင္းမွ
ေရွာင္ၾကဥ္ပါ၏"
"မမွန္ေသာစကားကုိ
ေျပာဆုိျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ပါ၏"
"မူးယစ္ေမ့ေလ်ာ့ေစတတ္ေသာ
အရက္ေသစာတုိ ့ကုိ ေသာက္စားျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ပါ၏"
"မြန္းလြဲေသာအခါမွစ၍
ေနာက္တေန ့အရုဏ္မတက္မီအတြင္း စားဖြယ္ေသာက္ဖြယ္ကုိ စားေသာက္ျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ပါ၏"
"သာသနာေတာ္ႏွင့္မေလ်ာ္ဆန္
့က်င္ ေျငာင့္တံက်င္သဖြယ္ျဖစ္ေသာ ကျခင္း ၊သီဆုိျခင္း၊ တီးမႈတ္ျခင္းတုိ ့ကုိ
ၾကည့္ရႈနားေထာင္ျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ပါ၏"
"ပန္းပန္ျခင္း၊ အေမႊးနံ
့သာလိမ္းက်ံရႈရႈိက္ျခင္း၊ နံ ့သာမႈန္ ့အေရာင္တင္ဆီတုိ ့ျဖင့္ တင့္တယ္ေျပျပစ္ေအာင္
ဖုိ ့
သိပ္ျခယ္သျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ပါ၏"
"တေတာင့္ထြာထက္ပုိ၍ျမင့္ေသာ
အိပ္ရာေနရာ၊ အလြန္ေကာင္းမြန္ခမ္းနားေသာ အိပ္ရာေနရာတုိ ့၌ ေနထုိင္အိပ္စက္ျခင္းမွ
ေရွာင္ၾကဥ္ပါ၏"
"ေရႊ ေငြဒဂၤါး အေၾကြ
ေငြစကၠဴတုိ ့ကုိ ကုိင္ခံျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ပါ၏"
သရဏဂုံႏွင့္
ဆယ္ပါးသီလမ်ားရြတ္ဆုိျပီးေနာက္ ဥပဇၥ်ာယ္ဆရာေတာ္အား ထုံးတမ္းစဥ္လာပန္ၾကားခ်က္
တရပ္ကုိ ေလွ်ာက္ထားရသည္။
"ဆရာေတာ္အရွင္သူျမတ္ဘုရား….၊
တပည့္ေတာ္ရရွိေသာ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈကုိ ဝမ္းေျမာက္ႏုေမာ္ သာဓုေခၚေတာ္မူပါ။ အရွင္ဘုရားရရွိေသာ
ကုသုိလ္ေကာင္းမႈကုိလည္း တပည့္ေတာ္အား ဝမ္းေျမာက္ႏုေမာ္
သာဓုေခၚခြင့္ျပဳေတာ္မူပါ…..။"
ယင္းေနာက္ ဥပဇၥ်ာယ္ဆရာေတာ္ႏွင့္
အျခားသံဃာေတာ္မ်ားကုိ သုံးၾကိမ္ရွိခုိးအရုိအေသျပဳပါသည္။
ေနာက္ဆုံးတြင္
ဆရာေတာ္အရွင္သုမနတိႆအရွင္သူျမတ္က ဘုန္းၾကီး၏အမည္သစ္ကုိ ေၾကညာလုိက္၏။
ဂုဏရတန…….၊ သီလသမာဓိပညာတည္းဟူေသာ
ရတနာ….ဟူသည္တည္း။
ယခု ဘုန္းၾကီး ရွင္သာမေဏ
(သုိမဟုတ္) ကုိရင္တပါးျဖစ္ျပီ….။
ဘုန္းၾကီးကုိ
ေနရာထုိင္ခင္းေလးတခု ေပးၾကသည္။ ရဟန္းေတာ္မ်ားအၾကားမွာ ထုိင္ရသည္။ သုိ ့ေသာ္
နီးနီးကပ္
ကပ္မဟုတ္ပါ။ ဘုန္းၾကီးထုိင္လုိက္စဥ္
လူအနည္းငယ္ကတန္းစီလွ်က္ တဦးခ်င္းစီဘုန္းၾကီးေရွ ့ေရာက္လာသည္။ ဦးခ်သည္။
လွဴဖြယ္ပစၥည္းအနည္းငယ္ကုိလည္း ဘုန္းၾကီးေရွ ့မွာ ခ်ထားၾကသည္။ အလွဴပစၥည္းမ်ားမွာ
မ်က္ႏွာသုတ္ပုဝါမ်ား၊ ဆပ္ျပာခဲမ်ားႏွင့္ ထီးတလက္တုိ ့ျဖစ္ၾကေပသည္။ ထီးမွာ
ရုိးရွင္းလွေသာ ဘုန္းၾကီး၏ ဘဝသစ္တြင္ အလြန္တရာ အသုံးတည့္ေသာ
အသုံးအေဆာင္တခုျဖစ္လာသည္။
ရွင္ျပဳပြဲေန ့အလွဴဆြမ္းမွာ
တန္ဖုိးၾကီးမားေသာအစားအစာျဖစ္သည္။ ၾကမ္းျပင္ေပၚထုိင္ကာ အျခား
ရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္
ဘုန္းၾကီးဆြမ္းစားရသည္။ လူဝတ္ေၾကာင္မ်ားဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမွာ ကပ္လွဴေသာ ဆြမ္းသည္
ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းအတြက္ပင္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပပါသည္။ ဤအစားအေသာက္မ်ဳိးကုိ ေရွးယခင္က
ဘုန္းၾကီး
စားေသာက္ခြင့္ မရခ့ဲဖူးပါ။
စားေသာက္ရသည္မွာ ျမိန္ျမိန္ယွက္ယွက္ရွိလွပါေပသည္။
ရွင္ျပဳပြဲေန ့သည္
ဘုန္းၾကီးဘဝမွာ ထိပ္တန္းအက်ဆုံးတေန ့ျဖစ္ပါသည္။ တခုမွလြဲ၍ အရာရာျပည့္စုံေန၏။ မျပည့္စုံေသာအရာတခုမွာ
ခ်စ္လွစြာေသာမိခင္ၾကီးအလွဴပြဲမွာ ရွိမေနျခင္းပါတည္း။ မိခင္ကုိ ဘုန္းၾကီး
ရင္နင့္မိလုမတတ္ လြမ္းဆြတ္မိပါသည္။
ရက္သတၱႏွစ္ပတ္လြန္ျပီးေနာက္
ဘုန္းၾကီး မိခင္ကုိ သြားေရာက္ေတြ ့ဆုံပါသည္။ ဦးျပည္းရွိမ္းရွိမ္း..၊
လိေမၼာ္ရင့္ေရာင္သကၤန္းဝတ္ႏွင့္ သူ၏သားအငယ္ဆုံးကုိ ေတြ ့ရသည့္အတြက္
အတုိင္းထက္အလြန္ မိခင္ေပ်ာ္ရႊင္
ေနပါသည္။ မိခင္က
ဘုန္းၾကီးေျခေထာက္အေပၚ တဘက္ပုဝါျဖန္ ့လႊမ္းလုိက္သည္။ အနာနာက်င္ပါေသာ္လည္း
ဒူေထာက္လုိက္ျပန္သည္။ ျပီးေနာက္ ဘုန္းၾကီးေရွ ့တြင္ သူ ့ခႏၶာကုိယ့္ကုိ
ေမွာက္လုိက္သည္။ သူ ့နဖူးျဖင့္
တဘက္ပုဝါကုိ သုံးၾကိမ္သုံးခါ ထိသည္။
ဤအျခင္းအရာသည္
ဘုန္းၾကီးအိမ္မွထြက္ခြါသည့္ေန ့က မိခင္ကုိ ရွိခုိးဦးခ်သည္ႏွင့္
ေျပာင္းျပန္ျဖစ္ေနသည္။
ယခု မိခင္သည္ ဘုန္းၾကီးကုိ အရုိအေသေပးေန၏။ သား ႏွင့္
မိခင္ႏွစ္ဦးလုံးအတြက္ စြမ္းအားျပည့္လွေသာ ၊ လႈပ္ရွားေနေသာ အခုိက္အတန္ ့ပါတည္း။
"ကုိရင္ေလး…..၊ ဘယ္ေတာ့မွ
လူမထြက္နဲ ့ေတာ့ေနာ္…၊ ဘုန္းၾကီးဘဝဟာ ကုိရင့္အတြက္
အေကာင္းဆုံးပဲ၊ ဘုန္းၾကီးဘဝဟာ
လြတ္ေျမာက္တ့ဲဘဝပဲ….၊ လူဝတ္လဲဖုိ ့ဘယ္ေတာ့မွ မစဥ္းစားနဲ ့ေတာ့….။"
မ်က္လုံးအိမ္တြင္
မ်က္ရည္ျပည့္လ်က္ မိခင္ကေျပာရွာပါသည္။
ထုိေန ့မွသည္ အခါအခြင့္သင့္၍
အိမ္သုိ ့ဘုန္းၾကီးေရာက္တုိင္း ဤသုိ ့ဤပုံ ဤစကားကုိ ထပ္တလဲလဲေျပာပါသည္။
"ငါ့သား….ဘယ္ေတာ့မွ
လူမထြက္နဲ ့ေနာ္……"
အမရဒီပ
ေမလ ၃၁၊ ၂ဝ၁၃
Bhante Henepola Gunaratana ၏
Journey to Mindfulness ကုိ ဘာသာျပန္သည္။
No comments:
Post a Comment