၁။
ဆရာဆန္းလြင္၏ "ရတနာသုံးပါးကုိယုံၾကည္ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္လာသူတေယာက္အေၾကာင္း" ဖတ္စဥ္က တန္ခုိးရွင္မ်ားႏွင့္ျပကြက္ဆန္းမ်ားကုိ ေရးျပေတာ့ အ့ံၾသခ့ဲရသည္။ ဗုဒၶဘာသာဝင္အျဖစ္ကူးေျပာင္းသက္ဝင္ခါစ ဆရာဆန္းလြင္သည္ ဟန္ျပဗုဒၶဘာသာအမ်ဳိးအစားျဖစ္ေသာ ဝိဇၹာလွည့္၊ နတ္လွည့္၊ ဓာတ္လွည့္တုိ့တြင္ နစ္မြန္း
အခ်ိန္ကုန္ခ့ဲဖူးသည္။ သဘာဝလြန္အစြမ္းသတၱိထူးတခုကုိ အသုံးခ်ျပီး ပါးစပ္က သာသနာျပဳသည္ဟုဆုိေသာ
လွည့္ဖ်ားစည္းရုံးသိမ္းသြင္းမႈေအာက္ဆန္းလြင္ေရာက္သြားသည္။ဝိဇၨာလမ္းႏွင့္တန္ခုိးသိဒၶိကုိရတနာသုံးပါးထက္ပုိ
ယုံၾကည္လာသည္။ ထူးဆန္းအ့ံၾသဖြယ္ (Miracle) မ်ား၏ဖမ္းစားမႈေအာက္တြင္ အခုိက္အတန္ ့မွ်လမ္းမွန္အက်င့္
စခန္းႏွင့္ ေဝးကြာခ့ဲရသည္။ ထုိအေၾကာင္းကုိ စာအုပ္စတုတၳတြဲ ၊"ပါရမီလမ္းအက်င့္စခန္းမွဆန္းလြင္အခန္း"တြင္
ဖတ္ရႈရသည္။ စိတ္ဝင္စားျခင္းႏွင့္အတူ ဆရာဆန္းလြင္ေတြ ့ၾကဳံခ့ဲရသလုိ တန္ခုိးရွင္မ်ားကုိ ကုိယ္ေတြ ့ျမင္လုိ
စိတ္မ်ား တဖြားဖြားျဖစ္ေပၚခ့ဲရပါသည္။သုိ ့ေသာ္တန္ခုိးရွင္မ်ားႏွင့္ေတြ ့ဆုံရန္အခြင့္အေရးကားယေန့အထိအလွမ္း
ေဝးဆဲျဖစ္သည့္တုိင္ စာအုပ္မ်ားဖတ္ရင္းေတြ ့ခ့ဲရေသာတန္ခုိးရွင္မ်ားအေၾကာင္းကုုိ"လူေျပာသူေျပာတန္ခုိးရွင္
မ်ား"အျဖစ္ တင္ျပရပါသည္။ ဤေဆာင္းပါးျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာကုိ ေစာ္ကားတုိက္ခုိက္ျခင္းမဟုတ္၊ ဗုဒၶဘာသာဟု ဟန္ေရးျပကာ အလြဲအေခ်ာ္ျပဳမူေနသမွ်ကုိ ေဖာ္ထုတ္တင္ျပျခင္းသာျဖစ္ေၾကာင္းၾကဳိတင္အသိေပးပါရေစ--။
၂။
ျမန္မာႏုိင္ငံဗုဒၶသာသနာသမုိင္းတြင္ လူေသလူျဖစ္ဝါဒသည္ ဗုဒၶဘာသာယုံၾကည္မႈကုိ အတြင္းစည္းမွတုိက္ခုိက္ခ့ဲ
ေသာ အယူအဆတရပ္ျဖစ္ခ့ဲသည္။ လူေသလူျဖစ္ဝါဒကုိ အေျခခံ၍ ဗုဒၶဘာသာအသုိင္းအဝန္းအတြင္း တင္းမာမႈ၊ ျငင္းခုံမႈ၊ ကြဲျပားမႈ၊ မညီညြတ္မႈမ်ား အထိန္းအကြပ္မ့ဲျဖစ္ေပၚခ့ဲသည္။ ၁၉၈၁-ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ ၃ဝ ရက္မွာ ရန္ကုန္ျမဳိ့၊
ကမၻာေအးကုန္းေျမ၊ အပရေဂါယာနေက်ာင္းေဆာင္၌ လူေသလူျဖစ္ဝါဒ၊ သမၼာဒိ႒ိသုေတသနဝါဒႏွင့္ ေရႊအဘိ
ဓမၼာဝါဒတုိ ့ကုိ ဓမၼ-အဓမၼအျဖစ္ၾကားနာစစ္ေဆးခ့ဲသည္။ ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ားကုိ စာအုပ္အျဖစ္ "လူေသလူျဖစ္ဝါဒါႏု
ဝါဒဝိနိစ ၦယ" အမည္ျဖင့္ ထုတ္ေဝထားသည္။ အဆုံးအျဖတ္ေပးသူမွာ ႏုိင္ငံေတာ္သီးျခားဝိနည္းဓုိရ္အဖြဲ့အမွတ္(၂)
ျဖစ္သည္။တရားရုံးေတာ္ဖြင့္အခမ္းအနားတြင္ျပည္ထဲေရးႏွင့္သာသနာေရးဝန္ၾကီးဌာန၏သေဘာထားကုိထုိစဥ္ကသာသနာေရးဦးစီးဌာနညႊန္ၾကားေရးမႈးခ်ဳပ္ ဦးၾကည္ညႊန္ ့က ေလွ်ာက္ထားခ့ဲသည္။သူ၏ေလွ်ာက္ထားခ်က္တြင္
စကားၾကဳံ၍ ထည့္သြင္းေျပာဆုိေသာ စကားခ်ပ္တခုပါသည္။ မုိးေအးဆရာေတာ္ ေခၚ တန္ခုိးရွင္တဦးအေၾကာင္း
ျဖစ္သည္။
"အရင္တေလာကပဲ စတုတၳပါရာဇိကသိကၡာပုဒ္လြန္က်ဴးပါတယ္လုိ ့ဝန္ခံျပီးလူထြက္သြားတ့ဲ မုိးေအးဆ
ရာေတာ္ကိစၥဆုိရင္ ထင္ရွားပါတယ္။ မုိးေအးဘုန္းၾကီးေဟာတ့ဲတိတ္ေခြ တပည့္ေတာ္တုိ ့ဆီမွာ ရွိပါ
တယ္။ သူက နဂါးျပည္သြားျပီးစြယ္ေတာ္ပင့္လာတယ္တ့ဲ။ ဒါ သတင္းစာထဲမွာ ပါပါတယ္။ အဲဒီကိစၥေတြ
မွာ သူ ့ကုိယုံၾကည္တ့ဲဒကာ ဒကာမေတြထဲမွာ ေခတ္ပညာတတ္ေတြလဲ အမ်ားၾကီး ပါပါတယ္။ ေခတ္ပ
ညာတတ္အစုိးရအရာရွိတာ၀န္ကုိထမ္းေဆာင္ေနတ့ဲ ေတာ္ေတာ္ၾကီးၾကီးမားမား ပုဂၢဳိလ္ေတြလဲပါပါ
တယ္။ ဒီပုဂၢဳိလ္ေတြကုိ တပည့္ေတာ္တုိ ့သာသနာေရးဌာနအေနနဲ ့ ေခၚယူျပီးေတာ့ (မျဖစ္ႏုိင္တ့ဲအ
ေၾကာင္း) ေဆြးေႏြးပါတယ္။ ဘယ္လုိပဲရွင္းျပျပ၊ သူတုိ ့လက္မခံဘူး။ သူတုိ ့ယုံၾကည္တာကုိး။ ဒီယုံၾကည္
မႈအစြဲဟာအေတာ္ကေလးအခၽြတ္ရခက္ပါတယ္ဆုိတ့ဲအေၾကာင္း အလ်ဥ္းသင့္တုန္း ေလွ်ာက္ထားရျခင္း
ျဖစ္ပါတယ္။"
(ႏုိင္ငံေတာ္သီးျခားဝိနည္းဓုိရ္အဖြဲ ့အမွတ္(၂)၏ လူေသလူျဖစ္ဝါဒါႏုဝါဒဝိနိစ ၦယ (ေထရဝါဒစြယ္စုံက်မ္း)၊ ဇ။)
စတုတၳပါရာဇိကအေၾကာင္းအနည္းငယ္ရွင္းျပပါရေစ---။ စ်ာန္၊မဂ္၊ဖုိလ္တရားကုိ မရဘဲရသည္ဟု ေျပာလွ်င္ ပါရာဇိကအာပတ္သင့္သည္။ ပါရာဇိကအာပတ္သင့္လွ်င္ ရဟန္းအစစ္မဟုတ္ေတာ့ေသာေၾကာင့္ လူဝတ္လဲ
ရသည္၊သုိ ့မဟုတ္ ရွင္သာမေဏ ေခၚ ကုိရင္အျဖစ္သုိ ့ေျပာင္းလဲရသည္။
(တရုတ္ျပည္သုိ ့စြယ္ေတာ္ပင့္သြားသည္မဟုတ္ေသာ)နဂါးျပည္သြားကာစြယ္ေတာ္ပင့္ေသာမုိးေအးဆရာေတာ္
ေခၚ တန္ခုိးရွင္သည္ စ်ာန္တန္ခုိးမရွိဘဲ စ်ာန္ရသည္၊စ်ာန္ပုိင္သည္ဟုပါရာဇိကျပစ္မႈျဖစ္သည့္လိမ္ညာမႈက်ဴးလြန္
ေသာေၾကာင့္ လူဝတ္လဲသည္ဟု သာသနာေရးဌာနညႊန္ၾကားေရးမႈးခ်ဳပ္က တင္ျပေလွ်ာက္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ မုိးေအးဆရာေတာ္ ေခၚ တန္ခုိးရွင္ကုိ စာဖတ္ရင္းဤနည္းဤပုံေတြ ့လုိက္ပါသည္။
၃။
အျခားတန္ခုိးရွင္တဦးကုိ ႏုိင္ငံေတာ္သီးျခားဝိနည္းဓုိရ္အဖြဲ ့အမွတ္ (၁၁)၏ စမ္းကေလးဝါဒဝိနိစ ၦယက်မ္းကုိ ဖတ္ရင္း ေတြ ့ခ့ဲရျပန္သည္။ စမ္းကေလးဝါဒကုိ ၁၉၉၈-ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ ၁ ရက္ေန ့တြင္ ၾကားနာစစ္ေဆးခ့ဲသည္။
စမ္းကေလးဝါဒဆုိင္ရာ ႏုိင္ငံေတာ္သီးျခားဝိနည္းဓုိရ္အဖြဲ ့တြင္ ယခုအခါ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုတခြင္သာသနာ
ေရးဆုိင္ရာခရီးလွည့္လည္ေနေသာ သက္ေတာ္ရွည္နဝမဗန္းေမာ္ဆရာေတာ္ အရွင္ကုမာရာဘိဝံသ၊ ရန္ကုန္ျမဳိ ့ရွိ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာေထရဝါဒဗုဒၶသာသနာျပဳတကၠသုိလ္ပါေမာကၡခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ အရွင္နႏၵမာလာဘိဝံသတုိ ့ပါဝင္
ၾကသည္။ စမ္းကေလးဝါဒသည္ ဗုဒၶတရားေတာ္ႏွင့္မညီညြတ္ေသာ တရးေဟာေျပာမႈ၊ လုပ္ၾကံလီဆည္ထားေသာ တန္ခုိးစြမ္းရည္ျပသမႈတုိ ့ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေတာ္သီးျခားဝိနည္းဓုိရ္ခုံရုံးသုိ ့ေရာက္လာရျခင္း ျဖစ္သည္။စမ္းကေလးဝါဒ
ဝိနိစ ၦယက်မ္းစာအရ ပဲခူးတုိင္း၊ေညာင္ေလးပင္ျမဳိ ့နယ္၊ စမ္းကေလးေက်းရြာေန စမ္းကေလးဆရာေတာ္ (ဘြဲ ့
ေတာ္ ဦးနေႏၵာဘာသ)သည္---
(က) ခႏၶာကုိယ္မွ ေရာင္ျခည္ေတာ္မ်ားကြန္ ့ျမဴးေတာက္ပႏုိင္သူ
(ခ) သူ၏က်င့္စဥ္အရလုိက္နာက်င့္သူတုိ ့အား ၁၅ မိနစ္၊ မိနစ္ ၂ဝ အတြင္း ေသာတာပန္ျဖစ္သြားေအာင္ တရားျပႏုိင္သူ
(ဂ) နတ္မ်ားအား နတ္ဘာသာစကားျဖင့္ တရားေဟာႏုိင္သူ----ဟု သိရ၏။ (တခုမွအမွန္မဟုတ္ပါ။)
နတ္ျပည္သြားႏုိင္သူ၊ နတ္ဘာသာစကားေျပာႏုိင္သူဟုဆုိသူ စမ္းကေလးဆရာေတာ္အားဝိနည္းဓုိရ္အဖြဲ ့က ေမးခြန္း ၂ ခ်က္ ေမးျမန္းခ့ဲသည္။ စစ္ေဆးခ့ဲသည္။
အေမး ၁။ ။ အရွင္ဘုရားနတ္ျပည္မွာေဟာခ့ဲတ့ဲတရားဟုေျပာရာ ဘယ္နတ္ျပည္မွာ ေဟာခ့ဲပါသလဲ။ နတ္ျပည္တက္ႏုိင္တယ္ဆုိရင္ အထက္တေပေလာက္တက္ျပစမ္းပါ။
စမ္းကေလးအေျဖ။ ။ ဘယ္နတ္ျပည္ရယ္လုိ ့ မသိပါ။ အာကာသတခုသုိ ့ ရုပ္သစ္ နာမ္သစ္ျဖင့္ေရာက္
သြားပါသည္။
(အကယ္၍ ဒီခႏၶာကုိယ္ႏွင့္ေရာက္သြားပါတယ္ဆုိလွ်င္"တေပေလာက္အထက္တက္ျပစမ္းပါ"ဟု ဝိနည္းဓုိရ္မ်ား
ကခုိင္းမွာကုိေရွာင္ရွားလုိ၍ ဒီခႏၶာကုိယ္ႏွင့္တက္တာမဟုတ္ပါ။ ရုပ္သစ္နာမ္သစ္ျဖင့္ေရာက္တာပါဟု ဂုိဏ္းဆရာ
၊ ဝိဇၨာဆရာမ်ားလုိ ေျဖၾကားလုိက္သည္။ဤကားဝိနည္းဓုိရ္အဖြဲ ့၏မွတ္ခ်က္။)
အေမး၂။ ။ ယခု ၅ မိနစ္ေလာက္ မဂဓဘာသာျဖင့္ ေဟာျပစမ္းပါ။
အေျဖ။ ။ ယခု မဂဓဘာသာျဖင့္ ေဟာမျပႏုိင္ပါ။
(ရုပ္သစ္နာမ္သစ္ျဖင့္ေရာက္၏ဟူသည္ စိတ္ကူးျဖင့္ေရာက္သည္ဟု ဆုိလုိသည္။ တကယ္ေရာက္တာမဟုတ္၊ ေတာေရာက္ေတာင္ေရာက္ စိတ္ကူးရင္းျဖင့္ စိတ္ျဖင့္ေရာက္သြားျခင္းသာ ျဖစ္သည္။စိတ္ကူးျဖင့္ေရာက္ျခင္းကား လူတုိင္းပင္ ေရာက္ႏုိင္ၾကေပသည္။
တရားရွာစဥ္ပုထုဇဥ္ဘဝတုန္းက မဂဓဘာသာျဖင့္ေဟာတတ္ပါလွ်င္ ယခုအရိယာျဖစ္ေနတယ္လုိ ့ေျပာရာ
အရိယာဘဝ၌ ပုိ၍ပင္ မဂဓဘာသာျဖင့္ေဟာတတ္ရာ၏။ မေဟာတတ္ပါဆုိသျဖင့္ (ေသာဓနာလႊာ ၁၅ ၌) သူ
ကုိယ္တုိင္ဝန္ခံထားေသာအရိယာသည္ အစစ္မဟုတ္၊အတုသာျဖစ္၍ မေဟာတတ္တာျဖစ္ေပရာ၏ဟုသုံးသပ္
ေတာ္မူၾကေပသည္။ဤကားဝိနည္းဓုိရ္အဖြဲ ့၏ဆုံးျဖတ္ခ်က္။)
စမ္းကေလးတန္ခုိးရွင္ကား တကယ့္အေရးၾကဳံေသာအခါ သူ၏စြမ္းရည္သတၱိကုိ (သူေျပာသလုိ)မျပသႏုိင္ခ့ဲသည့္
အတြက္ မ်က္လွည့္ဆရာအဆင့္ေလာက္ပင္ ခရီးမေရာက္ခ့ဲပါတကား------။
(ႏုိင္ငံေတာ္သီးျခားဝိနည္းဓုိရ္အဖြဲ ့အမွတ္ ၁၁ ၏ စမ္းကေလးဝါဒဝိနိစ ၦယက်မ္း။)
၄။
ရန္ကုန္တုိင္း၊လွည္းကူးဖက္မွာ သီတင္းသုံးေတာ္မူသည့္ ဆရာေတာ္ဦးနႏၵဝံသက စီနီယာေက်ာင္းထုိင္ဘုန္းၾကီး
ေဟာင္းအေၾကာင္းေျပာျပဖူးသည္။ အဆုိပါ ေက်ာင္းထုိင္ဘုန္းၾကီးသည္ က်င္ၾကီးစြန္ ့တုိင္း ဓာတ္ေတာ္မ်ားက်
သည္ဟူ၏။ ဓာတ္ေတာ္မ်ားမွာ အစူး၊ အခၽြန္အတက္မ်ားပါသည့္ ပင္လယ္ေက်ာက္ခက္ (Coral) ေတြျဖစ္သတ့ဲ--။
ဘုန္းေတာ္ၾကီးသည္ ဝမ္းသြားလုိက ကုဋီ(အိမ္သာ)သုိ ့မသြား၊ ေတာထဲရွိ ျခဳံႏြယ္အုပ္အုပ္ရွိရာသုိ ့ဝင္ေရာက္ျပီး ကိစၥရွင္းသည္။ ျပီးေတာ့မွ ကပၸိယအား ဓာတ္ေတာ္က်ခ့ဲသည့္ေနရာကုိညႊန္ျပကာ ေရေဆးသန္ ့စင္ျပီး ဓာတ္ေတာ္
ေကာက္ရသည္။ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကုိ ဌပနာကာ ကုိးေတာင္ျပည့္ေစတီတဆူပင္တည္ထားခ့ဲသည္။ ေနာက္ပုိင္းတြင္ ျမဳိ ့နယ္သံဃာ့နာယကအဖြဲ ့ကေခၚယူစစ္ေဆးမႈေတြ ျပဳလုပ္လာေသာအခါဓာတ္ေတာ္က်ဘုန္းၾကီးသည္ေက်ာင္း
ကုိစြန္ ့ပစ္ကာ သံလ်င္ျမဳိ ့နယ္ဖက္ထြက္ေျပးသြားသည္ဟု သိရသည္။
ဒီဃနိကာယ္အ႒ကထာအဆုိ ဓာတ္ေတာ္အရြယ္အစား ၃ မ်ဳိးရွိသည္။ အၾကီးဆုံးမွာ ပဲေနာက္ျခမ္းပမာဏ၊ အလတ္စားမွာ ဆန္ကြဲပမာဏႏွင့္ အေသးဆုံးမွာ မုန္ညွင္းေစ့ပမာဏတုိ့သာ ျဖစ္ၾကသည္။ ဝမ္းသြားရင္းပင္လယ္
ေက်ာက္ခက္ဓာတ္ေတာ္က်သူ၏ ဓာတ္ေတာ္ပမာဏမွာ ၾကီးမားလြန္းေနသည္။
ျမတ္စြာဘုရားမ်ားပရိနိဗၺာန္စံဝင္ေသာအခါ အဓိ႒ာန္ေတာ္မူခ့ဲသည့္အတုိင္းအေရာင္အဆင္းအမ်ဳိး၊ အရြယ္အစား
အမ်ဳိးမ်ဳိးကြဲျပားျပီးဓာတ္ေတာ္မ်ား ၾကြင္းက်န္သည္။ ဓာတ္ေတာ္အေရာင္အဆင္း ၃ မ်ဳိးမွာ ျမတ္ေလးပန္းအငုံႏွင့္
တူေသာဓာတ္ေတာ္မ်ား၊ ပုလဲႏွင့္တူေသာဓာတ္ေတာ္မ်ား၊ေရႊႏွင့္တူေသာဓာတ္ေတာ္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ပေစၥကဗုဒၶါ
ရွင္ျမတ္မ်ားသည္ ပရိနိဗၺာန္စံဝင္ခါနီး အဘိညာဥ္ဝင္စား၍ အဓိ႒ာန္ျပဳေတာ္မူမွသာ ဓာတ္ေတာ္က်သည္။ ရဟႏၱာ
အရွင္ျမတ္မ်ားသည္ သုကၡဝိပႆက (ရုိးရုိး)ရဟႏၱာျဖစ္လွ်င္ လူသာမန္က့ဲသုိ ့ပကတိအရုိးသာ ၾကြင္းက်န္သည္။ အဘိညာဥ္ရ၍ အဓိ႒ာန္ျပဳမွသာ အဓိ႒ာန္ျပဳသည့္အတုိင္း ျဖစ္ႏုိင္သည္။
အရွင္သာရိပုတၱရာ၏ဓာတ္ေတာ္မ်ား ပြတ္သစ္စခရုသင္းက့ဲသုိ ့ၾကြင္းက်န္သည္။ အရွင္ဗာကုလဓာတ္ေတာ္မ်ား ျမတ္ေလးပန္းအငုံပမာ ဓာတ္ေတာ္မ်ားက်သည္။ အရွင္ေကာ႑ည၊ အရွင္ရာဟုလ၊ အရွင္ဒဗၺတုိ ့ပရိနိဗၺာန္စံဝင္
ေသာအခါ ဓာတ္ေတာ္မ်ား ၾကြင္းက်န္ေၾကာင္း က်မ္းဂန္အဆုိမရွိပါ---။ ဓာတ္ေတာ္က်သည္၊ ဓာတ္ေတာ္ၾကြင္း
သည္ဟူသည္ အဘိညာဥ္ရသူျဖစ္ျခင္း၊ မကြယ္လြန္ခင္ဓာတ္ေတာ္အတြက္ အဓိ႒ာန္ျပဳျခင္း တုိ ့ရွိရသည္။ မကြယ္လြန္ခင္ကတည္းက က်င္ၾကီးစြန့္ျပီး ဓာတ္ေတာ္က်သည္ဆုိျခင္းမွာ အသိဉာဏ္ည့ံဖ်င္းသူ၊ ယုတ္မာေသာ အလုိဆႏၵဆုိးရွိသူတုိ့သာ လုပ္ၾကေသာလုပ္ရပ္ျဖစ္သည္။
၅။
အဲလ္ဘတ္ဆာကား (Albert Sircar) သည္ စစ္တပ္ဆရာဝန္တဦးျဖစ္သည္။ ေတာင္ပုလုဆည္လုပ္ငန္းတည္
ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းကာလ (ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၃၁၃-ခုႏွစ္)က အဲလ္ဘတ္ဆာကားလည္း ေတာင္ပုလုဆည္မွာ
တာဝန္က်ေနသည္။ ဆည္အနီး ေတာရေဆာက္တည္ရင္း သီတင္းသုံးေနထုိင္ေသာရဟန္းတပါးေနမေကာင္း
ျဖစ္ရာ ဆရာဝန္အဲလ္ဘတ္ေဆးကုသေပးရန္ ရဟန္းေတာ္ထံေရာက္သြားသည္။ေဆးထုိးရန္လုိအပ္ေနေသာ
ေၾကာင့္ ဆရာဝန္က ေဆးထုိးအပ္ျပင္သည္။ ရဟန္းေတာ္က သူ ့ကုိေဆးထုိးေပးမည့္အစား အခန္းတြင္းရွိအပင္
ငယ္တပင္ကုိ ေဆးထုိးဖုိ ့ေျပာသည္။ က်န္းမာေရးေကာင္းလာေသာအခါ ယင္းရဟန္းေတာ္ကုိ ရန္ကုန္ျမဳိ့ရွိ မိသားစုေနအိမ္သုိ ့ပင့္ေလေတာ့သည္။ ယင္းရဟန္းေတာ္သည္ ေနာက္ပုိင္း "ေတာင္ပုလုဆရာေတာ္"ဟု
ေက်ာ္ၾကားလာသည္။ (Bloomig in the desert-စာအုပ္မွ။ ေရးသူ Anne Teich)
လူကုိေဆးထုိးမည့္အစား အပင္ကုိ ေဆးထုိးခုိင္းျခင္းမွာ တန္ခုိးျပလုိေသာအမူအရာသာျဖစ္သည္။
၆။
အျခားျဖစ္ရပ္တခုကုိ ဘာသာေရးစာေစာင္တခုမွာ ေဖာ္ထုတ္ထားေသးသည္။ ေတာင္ပုလုဆရာေတာ္အေၾကာင္း
ပင္ျဖစ္သည္။ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းေဘးနားတြင္ အျမင့္ေလးေပ၊ အက်ယ္ေလးေပပတ္လည္ အုတ္ေရကန္တခု
ရွိသည္။ ကန္တြင္းမွာ ေရမရွိ၊ ေျခာက္ေသြ ့ေနသည္။အဝတ္စတခုခင္းထားသည္။ ကန္တြင္းသုိ ့ဆင္းရန္ေလွကား
ထစ္ရွိသည္။ ဆရာေတာ္သည္ ေလွကားထစ္မွဆင္းျပီး အဝတ္စေပၚထုိင္လုိက္သည္။ ကပၸိယက ေရပုိက္မွတဆင့္
ကန္တြင္းသုိ ့ ေရျဖည့္သည္။ ေနာက္ဆုံးေရကန္ငယ္အတြင္း ေရျပည့္သြားသည္။ ဆရာေတာ္က ကန္အတြင္း
ေရေအာက္မွာ ထုိင္ျပတာ ၁ နာရီတိတိၾကာသည္။ ကန္တြင္းမွေရကုိ ေဖာက္ထုတ္လုိက္သည္။ ဆရာေတာ္၏
သကၤန္းမ်ားမွာ ေရမစုိ----။ ထုိတန္ခုိးရွင္မွာ ေတာင္ပုလုဆရာေတာ္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။ ဤျဖစ္ရပ္တုိ ့မွာ မ်က္လွည့္ဆရာတုိ ့၏ မ်က္လွည့္ျပနည္းအဆင့္သာ ျဖစ္သည္။ သာသနာေရးအတြက္ အသိဉာဏ္ပြားစရာ တစုိး
တစိမွ်ပင္ မပါရွိေခ်-----။
(ခင္မာေသြး၊ ျမတ္မဂၤလာစာေစာင္၊ အတြဲ ၂၁၊ အမွတ္ ၈၊ ၂ဝဝ၆-ေဖေဖာ္ဝါရီ၊ စာမ်က္ႏွာ၊ ၆၂-၆၄။)
၇။
လူသိမ်ားေသာျဖစ္ရပ္တခုတင္ျပပါဦးမည္။ ၁၉၈၁-ခုႏွစ္---။
ပထမဆုံးအၾကိမ္ ဆရာေတာ္ဘုရားအေမရိကန္သုိ ့ၾကြစဥ္စီးလာေသာေလယာဥ္၏စက္တလုံးခၽြတ္ယြင္းပ်က္စီး
ေၾကာင္းေလယာဥ္မႈးက ေျပာပါသည္။ ေလယာဥ္မႈးကပ်က္ေသာစက္ေခါင္းဘက္သုိ ့ၾကည့္ရာ အဝတ္အဝါေရာင္
ဝတ္ထားေသာ လူတဦးက ေလယာဥ္၏အေတာင္ပံေပၚထုိင္ျပီး ပ်က္ေသာစက္ကုိလက္ညွႈိးထုိးေနသည္ကုိ ျမင္
ေတြ ့သျဖင့္ သူ၏လက္ေထာက္ေလယာဥ္မႈးအား "ၾကည့္စမ္း ဟုိမွာလူတေယာက္"ဟု ေျပာလုိက္သည္။ ထုိသူက
ၾကည့္ရာ"ဘယ္သူမွမျမင္"ဟု ေျပာသျဖင့္ ေလယာဥ္မႈးလည္းမိမိျမင္ေယာင္ျမင္မွားျဖစ္ေလသလားဟု ဆိတ္ဆိတ္
ပင္ေနလုိက္သည္။
ဆန္ဖရန္စစၥကုိေလဆိပ္သုိ ့ေခ်ာေမာစြာ ေလယာဥ္ဆုိက္ေရာက္၍ ဆရာေတာ္ဘုရားလမ္းေလွ်ာက္လာသည္ကုိ
ေလယာဥ္မႈးျမင္ေတြ ့ေသာအခါ အနားရွိသူမ်ားအား မိမိျမင္ခ့ဲေသာေလယာဥ္ေတာင္ပံေပၚ၌ ထုိင္ေနသူမွာ ထုိပုဂၢဳိလ္ပင္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ မ်က္မွန္အမည္းတပ္ထားသည္ကုိ မိမိေကာာင္းစြာမွတ္မိေၾကာင္း ေျပာပါသည္။
(ဦးတင္ဦး၊ ျမတ္မဂၤလာစာေစာင္၊ အတြဲ ၂၁၊ အမွတ္ ၇၊ ၂၀၀၆-ဇန္နဝါရီလ၊ စာမ်က္ႏွာ၊ ၂၆။ ႏွင့္ ၾကည္လြင္၊ အပၸမာဒဓမၼရသမဂၢဇင္း၊ အတြဲ ၁ဝ၊ အမွတ္ ၄၊ ၂ဝဝ၉-ဧျပီလ။ စာမ်က္ႏွာ၊ ၂၂-၂၃)
ဆရာေတာ္ဟူသည္ ေတာင္ပုလုဆရာေတာ္ကုိ ဆုိလုိျခင္းျဖစ္၏။ ျမန္မာစာေရးဆရာ ဦးတင္ဦးႏွင့္ ၾကည္လြင္တုိ့
သည္ မည္သူ ့ထံမွ ေလယာဥ္ေတာင္ပံေပၚက တန္ခုိးရွင္ဇာတ္လမ္းကုိ ရခ့ဲၾကသနည္း။ သူတုိ ့သည္ေတာင္ပုလု
ဆရာေတာ္ ပထမအၾကိမ္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံခရီးထြက္စဥ္က လုိက္ပါသြားသူမ်ားလား။ ေလယာဥ္မႈးေျပာျပသည္ကုိ ဦးတင္ဦးႏွင့္ ၾကည္လြင္တုိ ့ေသေသခ်ာခ်ာနားေထာင္ရျပန္ကလည္း "အနီးအနားရွိသူမ်ားကုိ ေျပာသည္"ဟုမေရး
တန္ရာ။ " ဘယ္သူက၊ ဘယ္သူ ့ကုိ၊ ဘယ္အခ်ိန္မွာ၊ ဘယ္လုိ၊ ဘာေၾကာင့္၊ ဘယ္ေနရာမွာေျပာခ့ဲသလဲ" မွတ္
ေက်ာက္ႏွင့္တုိက္ဆုိင္ၾကည့္ပါ။ ယုတၱိယုတၱာမရွိတာ ထင္ရွားပါသည္။ ဦးတင္ဦးႏွင့္ ၾကည္လြင္တုိ့သည္ သူတပါး
အေျပာကုိ နားေထာင္ကာဤဇာတ္လမ္းကုိ ေရးခ့ဲျခင္းျဖစ္မည္ဟု ေကာက္ခ်က္ခ်ရပါသည္။ မည္သုိ ့ဆုိေစ ျမန္မာ
စာေရးဆရာတုိ ့သည္ ေတာင္ပုလုဆရာေတာ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ အေမရိကန္ႏုိင္ငံကုိ အေျခတည္ကာ အေျခအျမစ္
ကင္းမ့ဲေသာဇာတ္လမ္းတပုဒ္ကုိလုပ္ၾကံဖန္တီးခ့ဲပုံရသည္။
အေမရိကန္ႏုိင္ငံမွာ ေတာင္ပုလုဆရာေတာ္ေနထုိင္စဥ္ အနီးကပ္ဆည္းကပ္ကုိးကြယ္ခ့ဲသူမ်ားက Blooming in the desert အမည္ရွိ ေတာင္ပုလုဆရာေတာ္အေၾကာင္းစာအုပ္ထုတ္ေဝထားသည္။ အကယ္၍ ဦးတင္ဦးႏွင့္ ၾကည္လြင္ေရးေသာဇာတ္လမ္းသာ အမွန္အကန္ျဖစ္ပါလွ်င္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံသားေတာင္ပုလုတပည့္ေတြသတိ
ေပါ့ဆ၊လက္လြတ္ခံမည့္ကိစၥမဟုတ္ပါေခ်---။ ျဖစ္ရပ္အျပည့္အစုံကုိ ေလယာဥ္မႈးဓာတ္ပုံႏွင့္တကြ တင္ျပၾကမွာ ေသခ်ာပါသည္။အေမရိကန္ႏုိင္ငံရွိတပည့္တုိ့ကေလယာဥ္ေတာင္ပံေပၚကတန္ခုိးရွင္ဇာတ္လမ္းကုိေရငုံႏုတ္ပိတ္
ျဖစ္ေနၾကျပီး ျမန္မာႏုိင္ငံေနတပည့္မ်ားမွာမူကားထုိဇာတ္လမ္းကုိ ယေန့တုိင္အုတ္အုတ္က်က္က်က္ျဖစ္ကာ
ေျပာမဆုံးေပါင္ေတာသုံးေထာင္ လုပ္ေကာင္းဆဲရွိေနၾက၏။
ၾကည္လြင္၏ အပၸမာဒဓမၼရသမဂၢဇင္းပါ ေဆာင္းပါးတြင္ "ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီးႏွင့္အဖြဲ ့ဆန္ဖရန္စစၥကုိမွ ေလာ့အိန္ဂ်ယ္လိစ္သုိ ့ေလယာဥ္ျဖင့္ၾကြစဥ္ကလည္း ေလယာဥ္မႈးသည္ ဘီးခ်မရဘဲ အခက္အခဲျဖစ္ေနစဥ္၌ သူ၏မ်က္စိတြင္ ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီးအား ဖူးျမင္လုိက္ရသည္ဟု ထင္မိျပီး ဘီးခ်၍ ရသြားေၾကာင္း ေျပာျပခ့ဲဖူး
ေလသည္"ဟု ေနာက္ထပ္အေျခအျမစ္မ့ဲပုံျပင္တပုဒ္လုပ္ၾကံေရးထားျပန္၏။ ဘယ္သူက ဘယ္သူ ့ကုိ ေျပာခ့ဲမွန္း
လည္း တိတိက်က်မေျပာ---။
၈။
အေမရိကန္ႏုိင္ငံရွိတပည့္တုိ ့ကသူတုိ ့၏ဆရာ(ေတာင္ပုလုဆရာေတာ္)သည္ မင္းမ်ဳိးမင္းႏြယ္မွဆင္းသက္လာသူ၊
အေနာ္ရထာမင္း၊ က်စြာမင္းတုိ ့အဆက္အႏြယ္ျဖစ္ေၾကာင္း ေရးသားထားေလသည္။ အေထာက္အထားကားမရွိ။
Though born into village life, Taungpulu Sayadaw came from royal lineage; he is the descendant of King Anawratha and King Kya Saw.
(Blooming in the desert, Gold from gold by Anee Teich)
ရွင္းပါသည္။ ျမန္မာတပည့္တုိ့က သူတုိ ့ဆရာသည္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံမွာ ေလယာဥ္မႈးေတြကုိ တန္ခုိးျပခ့ဲေၾကာင္း မဟုတ္မမွန္ဝါဒျဖန့္သည္။ အေမရိကန္တပည့္တုိ့က သူတုိ ့ဆရာသည္ ပုဂံဘုရင္တုိ ့၏ အႏြယ္ေတာ္၊ မင္းမ်ဳိးဟု အေထာက္အထားမ့ဲဝါဒျဖန္ ့သည္။ ျမန္မာျပည္မွာပုဂံေခတ္ဘုရင့္အႏြယ္ေတာ္ဆုိတာ မူးလုိ ့ေတာင္ ရွႈစရာရွိတာ
မဟုတ္။လူေျပာသူေျပာစကားမ်ားကား "ႏွလုံးနင့္စရာ" ေပတကား----။
၉။
တရားအသိပညာေပးသူကုိ "သာသနာျပဳ"ဟုအသိအမွတ္ျပဳရေကာင္းမွန္းမသိသူလူသားတုိ့သည္ တန္ခုိးရွင္ကုိ
"သာသနာျပဳ"အျဖစ္ အထင္ၾကီးၾကသည္။ ေလးစားအားကုိးၾကသည္။ ဤအခ်က္ကုိအခြင့္ေကာင္းယူျပီး အခ်ဳိ ့က
မိမိကုိယ္မိမိ တန္ခုိးရွင္အျဖစ္ လူသိေအာင္လုပ္သည္။ သုိ့မဟုတ္ ေနာက္ခံအင္အားတပည့္မ်ားက လုပ္ၾကံ
သတင္းျဖန္ ့သည္။ အစစ္အမွန္မဟုတ္ဘဲ "လုပ္ဇာတ္ခင္း"ျပီး ေက်ာ္ၾကားလာေသာတန္ခုိးရွင္ကုိ "လူေျပာသူေျပာ တန္ခုိးရွင္"ဟု သာမွတ္တမ္းတင္ရေပလိမ့္မည္။
အမရဒီပ ဇူလုိင္-၁၉-၂ဝ၁၁
No comments:
Post a Comment