Total Pageviews

Saturday, September 14, 2013

တၾကိမ္သာက်င္းပဖူးတ့ဲ ျမန္မာျပည္က သာသနာပုိင္ေရြးေကာက္ပြဲ



ျမန္မာေရွးဘုရင္မ်ားလက္ထက္မွာ ဗုဒၶသာသနာနဲ ့ပတ္သက္ျပီး ဘုရင္ကုိအၾကံဉာဏ္ေပးဖုိ ့၊
သာသနာကုိ ေစာင့္ေရွာက္ေပးဖုိ ့ဆရာေတာ္တပါးပါးကုိ သာသနာပုိင္ (သံဃရာဇာ) အျဖစ္ ခန္ ့အပ္ တာဝန္ေပးတယ္။ အခ်ဳိ ့မင္းလက္ထက္မွာ သာသနာပုိင္အဖြဲ ့ ( ၄ ပါး၊ ၈ ပါး၊ ၁၂ ပါး
သာသနာျပဳဆရာေတာ္) ဆုိျပီး ထားေလ့ရွိတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေနထြက္ဘုရင္ မင္းသားငယ္ဘဝက ပညာသင္ေပးတ့ဲဆရာေတာ္က သာသနာပုိင္ျဖစ္တယ္။

 ဒီေတာ့ သာသနာပုိင္ဆုိတာ ဘုရင္က ေရြးခ်ယ္တ့ဲ ပုဂၢဳိလ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရင္က သာသနာပုိင္ဆရာေတာ္ကုိ မေရြးခ်ယ္တ့ဲ ကာလမ်ားမွာ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားက သေဘာဆႏၵညီတ့ဲ ရဟန္းေတာ္တပါးကုိ သာသနာပုိင္အျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ခ့ဲၾကတယ္။ ရဟန္းသံဃာက ေရြးေကာက္တင္တ့ဲသာသနာပုိင္ကုိ သမၼဳတိသာသနာပုိင္လုိ ့ေခၚပါတယ္။

သမၼဳတိသာသနာပုိင္အျဖစ္ကေန သာသနာပုိင္ျဖစ္ဖုိ ့မဲေပးေရြးခ်ယ္ပြဲတခု ျမန္မာ့သမုိင္းမွာ ရွိခ့ဲဖူးတယ္။ သုိ ့ေသာ္ မဲအမ်ားဆုံးရတ့ဲဆရာေတာ္က သာသနာပုိင္မျဖစ္လုိက္ဘူး။ ပ်ံလြန္ေတာ္မူသြားတယ္။ ဒုတိယမဲအမ်ားဆုံးရတ့ဲ ဆရာေတာ္က သာသနာပုိင္ျဖစ္သြားတယ္။

"ရခုိင္ရာဇဝင္သစ္ဆရာနဲ ့ သမၼဳတိသာသနာပုိင္မ်ား" ေဆာင္းပါးမွာ သီေပါမင္းလက္ထက္ သာသနာပုိင္ ေတာင္ေတာ္ဆရာေတာ္ပ်ံလြန္ျပီးေနာက္ မႏ ၱေလးေလးျပင္ေလးရပ္သံဃာေတာ္
မ်ားက ပုခန္းဆရာေတာ္ကုိ သမၼဳတိသာသနာပုိင္တင္ေျမွာက္ၾကတယ္၊ ပုခန္းဆရာေတာ္က ၁၂၆၂ (ေအဒီ ၁၉ဝဝ ျပည့္ႏွစ္) မွာ လြန္ေတာ္မူျပန္တယ္။

ပုခန္းသမၼဳတိသာသနာပုိင္လြန္ျပီးေနာက္ "သုဇာတာဘိသိရီဓဇဓိပတိပဝရ မဟာဓမၼရာဇာဓိရာ
ဇဂုရု"ဘြဲ ့တံဆိပ္ေတာ္ရ မႏ ၱေလးေတာင္ျပင္မုိးတားဆရာေတာ္ကုိ "သမၼဳတိသာသနာပုိင္"အ
ျဖစ္တင္ေျမွာက္ၾကျပန္တယ္။ မုိးတားဆရာေတာ္က သမၼဳတိသာသနာပုိင္အျဖစ္ ၂ ႏွစ္ခန္ ့
ေဆာင္ရြက္ျပီးေနာက္ ျဗိတိသွ်ကုိလုိနီအစုိးရတင္ေျမွာက္တ့ဲ ေတာင္ခြင္သာသနာပုိင္ေပၚလာ
လုိ ့ သမၼဳတိသာသနာပုိင္ရ့ဲအခန္းက႑ေမွးမွိန္သြားရတယ္လုိ ့ ေရးခ့ဲပါတယ္။

ေနာက္ထပ္ေလ့လာေတြ ့ရွိခ်က္မ်ားအရ ဒီအဆုိကုိ ခ်ဲ ့သင့္တာခ်ဲ ့၊ ျပင္သင့္တာျပင္ရပါလိမ့္
မယ္။
ပုခန္းသမၼဳတိသာသနာပုိင္ျပီးေတာ့ မုိးတားဆရာေတာ္ သမၼဳတိသာသနာပုိင္ ျဖစ္ပါတယ္။
ေအဒီ ၁၉ဝ၁ ၊ ၁၉ဝ၂ အထိ သက္တမ္း ၂ ႏွစ္ ရတယ္။ သကၠရာဇ္ ၁၂၆၃ ခုႏွစ္ တေပါင္းလ
(မတ္လ၊ ၁၉ဝ၂) မွာ မုိးတားဆရာေတာ္ လြန္ေတာ္မူသြားတယ္။

၁၂၆၃ ခုႏွစ္ နယုန္လျပည့္ေက်ာ္ ၂ ရက္  (ဇန္နဝါရီ ၂ ၁၉ဝ၁)  ကင္းဝန္မင္းၾကီးအိမ္မွာ သာသနာပုိင္အသစ္တင္ေျမွာက္ဖုိ ့ပထမဆုံးအၾကိမ္ အစည္းအေဝးလုပ္တယ္။ သီေပါမင္း
လက္ထက္က မႈးမတ္မ်ား၊ မႏ ၱေလးျမဳိ ့ေန ေက်ာင္းထုိင္ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ား တက္ေရာက္
တယ္။

၁၂၆၃ ခုႏွစ္ သီတင္းကၽြတ္လဆန္း ၁ဝ ရက္ (ေအာက္တုိဘာလ ၂၂ ၊ ၁၉ဝ၁)
မႏ ၱေလးျမဳိ ့မွာ  သာသနာပုိင္ ေရြးပြဲလုပ္တယ္။ ေက်ာင္းထုိင္ဘုန္းၾကီးမ်ားက မဲေပးရတယ္။ အဲဒီ သာသနာပုိင္ေရြးေကာက္ပြဲမွာ…

၁- မုိးတားဆရာေတာ္ ၃၉၆ မဲ
၂- ေတာင္ခြင္ဆရာေတာ္ ၁၉၅ မဲ
၃-  ဒုတ္လွမ္းဆရာေတာ္ ၈၆ မဲ
၄- ဝဇီရာရာမဆရာေတာ္ ၃၄ မဲ
၅- လွေထြဆရာေတာ္ ၂၃ မဲ
၆- ဒီပဲယင္းဆရာေတာ္ ၂၂ မဲ
၇- လကၤာရာမဆရာေတာ္ ၁၁ မဲ
၈- ေခါေတာဆရာေတာ္ ၄  မဲ
၉- ေက်ာက္ပန္းေတာင္းဆရာေတာ္ ၃ မဲ
၁ဝ- မုိးေကာင္းေဝယံဘုံေက်ာ္ဆရာေတာ္ ၂ မဲ
၁၁- ေဝဠဳဝန္ဆရာေတာ္ ၁ မဲ
၁၂- အေကာက္ဝန္ဆရာေတာ္ ၁ မဲ
၁၃- မဟာဝိသုဒၶါရုံဆရာေတာ္ ၁ မဲ
၁၄- သဂၤဇာဆရာေတာ္ ၁ မဲ
တုိ ့မဲအသီးသီးရၾကတယ္။ မဲအေရအတြက္ စုစုေပါင္း ၇၈ဝ။
ဘုရင္နဲ ့မိဖုရား ၂ ဦးတည္း ကုိယ္ၾကည္ညဳိတ့ဲကုိယ္ေတာ္သာသနာပုိင္ခန္ ့စတမ္းမဲခြဲေတာ့ ၁ မဲစီမွ်ေနလုိ ့ သာသနာပုိင္မခန္ ့ျဖစ္တ့ဲ ကာလတုန္းကလုိေတာ့ မဟုတ္ျပီ (မင္းတုန္းမင္းနဲ ့
စၾကာေဒဝီ) ။  မဲစာရင္းက သိသိသာသာ အျဖထြက္ပါတယ္။


သမၼဳတိသာသနာပုိင္လည္းျဖစ္၊ ၁၉ဝ၁ သာသနာပုိင္ေရြးေကာက္ပြဲမွာ မဲအမ်ားဆုံးရသူလည္း
ျဖစ္တ့ဲ မုိးတားဆရာေတာ္ဟာ သာသနာပုိင္မခန္ ့ရေသးခင္ သကၠရာဇ္ ၁၂၆၃ ခုႏွစ္ တေပါင္းလ (မတ္လ၊ ၁၉ဝ၂) မွာ လြန္ေတာ္မူသြားတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေရွးေဆာင္းပါးမွာ ေရးခ့ဲသလုိ ေတာင္ခြင္သာသနာပုိင္ေပၚလာလုိ ့ သမၼဳတိမုိးတားဆရာေတာ္ေမွးမွိန္သြားတယ္
ဆုိတ့ဲစကားကုိ ျပင္ပါတယ္။

ဒုတိယမဲအမ်ားဆုံးရတ့ဲ ေတာင္ခြင္ဆရာေတာ္ကုိ ၁၂၆၅ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္  (ႏုိဝင္ဘာ ၁၃ ၁၉ဝ၃) မွာ ျဗိတိသွ်ကုိလုိနီလက္ေအာက္ခံျမန္မာျပည္ရ့ဲ
သာသနာပုိင္ဆရာေတာ္အျဖစ္ ခန္ ့ထားပါတယ္။

(ေဒါက္တာသန္းထြန္းက ညြန္ ့ညြန္ ့ေဝ ရ့ဲ ေတာင္ခြင္သာသနာပုိင္လက္ထက္အေရးအခင္းမ်ား
(၁၉၃ဝ- ၁၉၃၈) ပုံမႏွိပ္ရေသးတ့ဲ မဟာဝိဇၨာဘြဲ ့ယူစာတမ္း-ကုိ ညႊန္းဆုိဖူးတယ္။ အဲဒီစာတမ္း
ကုိ ဆက္လက္ရွာေဖြေလ့လာၾကဖုိ ့စိတ္ဝင္စားသူ၊ ဆက္လက္ေလ့လာသူမ်ားအတြက္ ထပ္ဆင့္လက္ဆင့္ကမ္းပါတယ္။)

၁၂၉၉ ခုႏွစ္ တေပါင္းလျပည့္ေက်ာ္ ၂ ရက္ (မတ္လ ၁၇၊ ၁၉၃၈) မွာ ေတာင္ခြင္သာသနာ
ပုိင္ပ်ံလြန္ေတာ္မူပါတယ္။ သာသနာပုိင္တာဝန္ထမ္းသက္တမ္း ၃၅ ႏွစ္။

၁၉၃၈ မွ ယခုႏွစ္ ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္ ၇၅ ႏွစ္သက္တမ္းအတြင္းမွာေတာ့ တႏုိင္ငံလုံးအတုိင္းအတာ အေနနဲ ့၊ ႏုိင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္ေရးပုိင္း (အစိုးရအဖြဲ ့) အေနနဲ ့ သာသနာပုိင္ဆရာေတာ္အျဖစ္ေရြး
ေကာက္တင္ေျမွာက္တာမ်ဳိး မရွိေတာ့ပါဘူး။

၁၂၆၃ ခုႏွစ္ သီတင္းကၽြတ္လဆန္း ၁ဝ ရက္ (ေအာက္တုိဘာလ ၂၂ ၊ ၁၉ဝ၁) သာသနာပုိင္
ေရြးေကာက္ပြဲဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံေထရဝါဒသာသနာအတြက္ ပထမဆုံးနဲ ့ေနာက္ဆုံး
ေရြးေကာက္ပြဲတခု ျဖစ္သြားပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ပုိင္းမွာ (အစိုးရခန္ ့)သာသနာပုိင္ဆုိတာ ရာဇဝင္ထဲမွာ ရွိခ့ဲေလတ့ဲ ရာထူးတခုသာ ျဖစ္သြားေလေတာ့တယ္။

အမရဒီပ
စက္တင္ဘာ ၁၄၊ ၂ဝ၁၃

ကုိးကားစာအုပ္။ ေနရင္းဦးေကာဝိဒျမန္မာျပန္၊ ဗုဒၶသာသနာဝင္။ စိတ္ကူးခ်ဳိခ်ဳိစာေပ၊
                   ရန္ကုန္။




No comments: